*

Jämsän Seutu

Uutiset

Päivitetty 13.7.2012 17:26, julkaistu 12.7.2012 14:45

Lähtevätkö dialyysihoidot Jämsästä?

Kuva: Tomi Vuokola
Jukka IgnatiusLähetä palautetta toimittajalle
Jokilaakson sairaalan dialyysiosasto on kaikilta osin Suomen huippua.

Dialyysihoidot ovat vaarassa siirtyä pois Jokilaakson sairaalasta Jämsästä. Syksyn aikana käydään neuvotteluja vaihtoehdosta, että jämsäläiset ja kuhmoislaiset saavat tulevaisuudessa dialyysihoitonsa Mäntän sairaalassa.

Jämsän apulaiskaupunginjohtaja Jorma Kilpeläinen kertoo, että neuvotteluja dialyysihoitojen antopaikasta on käyty, mutta päätöstä ei ole tehty.

– Pirkanmaan sairaanhoitopiirin toive on, että dialyysihoidot keskitetään Mäntään, Kilpeläinen sanoo.

Tällä hetkellä dialyysihoidoista Jämsässä vastaa Keski-Suomen sairaanhoitopiiri. Ensi vuoden alusta Jämsä siirtyy osaksi Pirkanmaan sairaanhoitopiiriä.

Jokilaakson sairaalan dialyysiosaston vastaava osastonhoitaja Satu Svahn ihmettelee, jos dialyysihoidot Jämsässä lopetetaan. Sairaalaan valmistui uusi dialyysihoito-osasto vasta vuosi sitten.

– Kyllä potilaat ja henkilökunta ovat aidosti huolissaan, hän toteaa.


AVAINSANAT:

Kommentit (86)

Näytä: 10 20 30 40 50 kommenttia yhdellä sivulla, vanhimmat uusimmat ensin
(Vieras)6.9.2012 19:42

Dialyysihoitojen siirtäminen mäntän sairaalaan on jo sovittu vastineeksi sote-yhteistyölle. Mänttä-Vilppula siirtää vaihtokaupassa mm. päivystystoimintaa Jämsään.

Nyt Mänttä-Vilppulassa aiotaan kuitenkin säilyttää osapäivystyksestä ja loppujenkin hintaa ostopalveluna harkitaan!?!?!?!?!?!

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)26.7.2012 20:46

Ennen oli talousmiehet terveyskuntainliitossa rautaisia talouden ja hallinnon asiantuntijoita, tiesivät missä mentiin ja mitä tehtiin, tunsivat henkilöstön, talouden ja tuotantokustannukset. Eivät olleet mitään joo-joo miehiä, elivät mukana sairaalan ja terveysasemien arjessa henkilöstön kanssa. Tuolloin tehtiin yhdessä työtä yhteisen hyvän eteen. Onko se enää mahdollista, en tiedä. Mutta silloin järjestelmä toimi hyvin. Se siitä.

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)26.7.2012 13:39

Ehkäpä tuo rajaus ei ollut ihan sattuma.

Henkilöstövalinnat ovat tosi tärkeitä.

Ainakaan aikaisempia virheitä ei kannata toistaa.

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)26.7.2012 10:24

Jämsän terveydenhuolto tarvitsee hyvän johtajan, jolla on talousosaamista myös yksityissektorin terveydenhuollosta. Sote yhteistoiminta alue sulki pois talousjohtajan haussa kaupungin muut toimialat, aika erikoista, sillä kaupungin palkkalistoilla on esim sairaalan entinen talousjohtaja... Näin Jämsässä säästetään.

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)26.7.2012 10:20

Entistä terveydenhuoltoa tulee nyt ikävä, samoin aluesairaalaa. Silloin oli hyvä johtajakin = Saarimaa, asiat sujuivat ja talous oli kunnossa. Jokilaakson Terveys ryövää Jämsän kaupungin rahat, yhtiö kaunistelee talouslukuja. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri olisi ollut paras ratkaisu eikä Tays sairaanhoitopiirin valinnassa. Miten huonokuntoiset ihmiset jaksavat kulkea päivittäishoidoissa Tampereella? Esim. syöpäsairaat. Viimeinen niitti on dialyysihoidon siirtyminen Mänttään.

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)24.7.2012 12:49

Jos olis pysytty K-S sairaanhoitopiirissä, 2014 jälkeen toimintoja olisi kiihtyvällä vauhdilla siirretty Jyväskylään, siinä rytäkässä olisivat pian menneet dialyysitkin.
Eipä siis jossitella vaan mennään eteenpäin.

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)24.7.2012 12:01

"Pitäisikö itse suunnitella..."
Kukahan mahtaakaan olla se "itse".
Jämsähän on naimisissa Jokilaakson terveyden kanssa, tosin vähemmistöosakkaana.

Kokonaiskuvaa ei taida olla kellään, kriisistä toiseen mennään. Ehkäpä elämä vaan on sellaista, EU:ssa näyttää ihan samalta.

Varmaan näin pienissä ympyröissä toisinkin voisi olla, jos toimijat olisivat toiset. Nämä on meille valittu ja näillä mennään.

Mitä, jos lakataan mollaamasta ja etsitään potilaan kannalta hyviä käytäntöjä. Siinä voisi olla strategiaa tarpeeksi.

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)23.7.2012 23:12

Ulkoistetaan tai siirretään tuotettavaksi muualla, onkohan se oikea ratkaisu joka terveydenhuollon pulaan ja ongelmaan tai jopa luultuun sellaiseen? Pitäisköhän itse osata ajatella, laskeskella asioita ja suunnitella jämsäläisen terveydenhuollon palveluita kokonaisuutena. Nyt ulkopuoliset tahdittavat menoa!
Dialyysi on joutunut vain yhdeksi pelinappulaksi sairaanhoitopiirin vaihdoksessa, lisämausteena kytkyt Mäntän suunnan yhteistyöhön ja terveysfirmaan.
On siinä soppaa ja karrikoita kerrakseen, tainnut olla jo pitemmän aikaa!

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)23.7.2012 21:34

Dialyysipotilas taitaa tässä unohtua kaikilta. Hän käy hoidossa kolme kertaa viikossa.

Se on vähän eri asia kuin käynti kerran elämässä leikattavana vähän kauempana.

Voisikohan Jokilaakson terveys olla pelastavana enkelinä tälläkin kertaa? Munuaislääkärihän heillä on jo valmiina ja tilat + henkilökuntakin löytyy.

Sopiva hintalappu lienee luotavissa, jos tahtoa on.

Tulisipa vielä sulkakin hattuun.

Aikaisemmin, kun sairaalalla meni oikein huonosti, tehtiin otsikko: Dialyysi toimii hyvin. Silloin homma hoidettiin omana (aluesairaalan) toimintana.

Ilmoita asiaton kommentti

(Vieras)22.7.2012 11:30

Tämä jos mikä osoittaa,kuinka päätöntä ja ala-arvoista asioitten hoito/JOHTAMINEN Jämsässä on: johtajat sopivat ja neuvottelevat liikemiesten kanssa ja antavat vielä vääriä tietoja julkisuuteen. Johtajat eivät näytä välittävän omista päättäjistään pätkääkään. Ja leimallista on, ettei päättäjiä näytä kiinnostavan koko juttu?

Samanlaista omien päättäjien aliarvioimista ja huonoa hallintoa näyttää olevan myös Mänttä-Vilppulan johtaminen. Katsokaa, keskisuomalaisesta, miten typerästi virkamiehet siellä ovat hoitamassa turvapaikanhakijoiden vastaanottoa. Kyse on lapsista ja reiluta sadasta hengestä, joten heidän toimeentuloonsa, palveluihin mm. lasten hoitoon ja koulutukseen pitää varautua kunnolla. Ei riitä että taloyhtiö antaa tiedonannon hallitukselle.
Samaa vellikenkäporukkaa päättäjätkin.

Ilmoita asiaton kommentti

SIVU 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Kirjoita kommentti

Ohjeet: Voit kommentoida juttua kirjautumatta palveluun ja ottaa kantaa, mutta muista hyvät tavat. Kirjoittajat vastaavat itse kommenteistaan.

Kommentti

LISÄÄ UUTISIA

  1. Jämsä sai poikkeusluvan loppiaisen aukioloille koko kunnan alueelle

    UUTISET 20.11. 16:27 50

  2. Parhaat matikkapäät löytyvät Kankarisveden koululta

    ELÄMÄNMENOA 20.11. 16:05 131

  3. Poliisi valvoo rattijuoppoja pikkujoululiikenteessä

    UUTISET 20.11. 10:44 64

  4. Laturetkeilijöille oma Vapepa-ryhmä

    ELÄMÄNMENOA 20.11. 11:10 130

  5. Ei mitään lätkäjätkiä, mutta jäälle mennään tosissaan

    SPORTTI 20.11. 15:30 60

  6. Jämsäläisyritys huolehtii hiihtokeskuksien tekniikasta

    ELÄMÄNMENOA 19.11. 13:53 147

  7. Kaipolan pääluottamusmies: ”Edessä ovat raastavat yt-neuvottelut”

    UUTISET 20.11. 11:52 824

  8. Torstaina vietetään Lapsen oikeuksien päivää

    ELÄMÄNMENOA 19.11. 15:19 170

  9. Laurinkujan rivitalokauppa etenee – Hinta hypähti hienosti

    UUTISET 19.11. 17:28 103

  10. Keski-Suomen hirvijahti sujunut pääosin ennakoidulla tavalla

    UUTISET 19.11. 14:54 110

  1. Voisiko kesäteatteri muuttaa Vinnin tilalle?

    ELÄMÄNMENOA 12.11. 14:50 7118

  2. Susi hyökkäsi ajokoiran kimppuun Kuhmoisissa

    UUTISET 1.9. 11:23 80645

  3. OnniDog toi Himokselle koiramaista menoa

    UUTISET 7.9. 19:19 11417

  4. Onnea syksyn ylioppilaille!

    ELÄMÄNMENOA 18.11. 10:36 479

  5. Aluehallintovirasto tutkii Jämsästä tullutta kantelua

    UUTISET 24.10. 10:59 29253

  6. Pihlajalinnan Mikko Wirén palkittiin kasvuyrittäjänä

    UUTISET 8.11. 13:55 12257

  7. Lautakunta: Sote-palvelut kilpailutettava