Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Netti on mahdollisuuksia täynnä – Vapaaehtoiset digiopastajat auttavat ikäihmisiä käyttämään älylaitteita: ”On se vaan kätevää, kun netissä voi varata aikoja ja uusia reseptit”

Marketta Salonen ja Kaija Karuveha ovat kumartuneet tarkastelemaan Karuvehan läppärin ruutua. Naisella on ongelma – hän ei saa uudessa tietokoneessaan auki tärkeitä tiedostoja. Verkosta virtaa -vertaisopastajana toimiva Salonen kyselee täsmentäviä kysymyksiä ja antaa ohjeita, joilla ongelman voisi ratkaista. – Täällä on pelkkää problematiikkaa. Yleisesti selviän kyllä tietokoneiden ja älylaitteiden kanssa ihan hyvin, Karuveha huokaa. Karuveha ei ole ainut, jolla on ongelmia tietokoneen tai kännykän kanssa. Eläkkeensaajien Keskusliiton Verkosta virtaa -tapahtumaan saapui tiistaina mukava määrä ikäihmisiä. Netti on läsnä kaikkialla Jämsänkosken Eläkkeensaajat ry järjestää joka toinen maanantai maksutonta opastusta ikäihmisille digiasioissa Verkosta virtaa -toiminnan puitteissa. – Eniten opastuksessa toivotaan apua ihan tavallisissa asioissa, kuten tietokoneen tai uuden älypuhelimen käytössä. Paikalliset vertaistukihenkilöt auttavat ikäihmisiä ongelmissa oman tietotaitonsa mukaan, Eläkkeensaajien Keskusliiton järjestösuunnittelija Juha Viitanen kertoo. Netti on nykyään läsnä kaikkialla ja kuuluu osaksi arkisia palveluita. Viitanen kertoo, että liiton arvion mukaan noin puoli miljoonaa suomalaista ei kuitenkaan käytä nettiä lainkaan. – Kun ikäihminen osaa käyttää verkkopalveluja, helpottuu elämä kummasti. Verkosta virtaa -toiminnan kohderyhmänä ovat yli 65-vuotiaat ihmiset. Vertaisopastajat ovat myös senioreita, jolloin auttaja ja opastettava todennäköisemmin puhuvat näissä asioissa samaa kieltä, Viitanen toteaa. Opastukselle on kysyntää Vertaisopastajat tekevät töitä vapaaehtoisesti. Vuosi sitten Eläkkeensaajien Keskusliiton järjestämän koulutuksen käynyt Jorma Laaksonen kertoo, että avulle on tarvetta. – Viime keväänä meillä oli joka kerralla kiireistä. Joskus opastuksessa voi mennä kaksi tuntiakin, jos käymme esimerkiksi läpi uuden älypuhelimen käyttöä ihan alusta alkaen. Tällä kertaa Laaksonen auttaa uuden tietokoneen hiljattain hankkinutta Eero Peuteretta . Peutere kertoo käyttävänsä tietokonetta pääasiassa pankkiasioiden hoitoon. – Toivoin apua uuden tietokoneen käyttöönottoon ja häiriötilan poistoon. Minulla ei ole älypuhelinta, joten hoidan nettiasioinnin koneella, Peutere toteaa. Laaksonen itse surffailee netissä niin tietokoneella kuin puhelimellakin. Miehen mielestä netti on helpottanut erilaisten asioiden hoitamista. – Helppoa on, kunhan ensin oppii käyttämään laitteita, hän kertoo. Osa paikalle saapuneista ihmisistä käyttää nettiä päivittäin. Anita Salmela kertoo lukevansa älypuhelimellaan lehtiä, käyttävänsä Facebookia, sähköpostia ja WhatsAppia ja seuraavansa pörssiä. – On se vaan kätevää, kun netissä voi varata esimerkiksi kampaamoajan tai käydä uusimassa OmaKannassa reseptit, Salmela toteaa. Eläkkeensaajien Keskusliitto kouluttaa vertaisopastajia, mutta opastajaksi voi hakeutua ilman koulutustakin, jos kokee hallitsevansa laitteiden ja verkon salat. – Kaikkea ei tarvitse tukihenkilönkään osata, Viitanen kertoo. Jämsänkosken Eläkkeensaajien seuraava digiopastuskerta on maanantaina 14. lokakuuta kello 16–18 Jämsänkosken S-Marketin yhteydessä olevassa tilassa. EDIT 9.10 klo 8:39, korjattu neuvontapäivät tiistaista maanantaiksi.