Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Kela-kyytejä välittävät palveluntuottajat tulkitsevat kilpailulakia eri tavoin: Pirkanmaalla asiakas voi toisinaan saada Kela-kyydin matkat samalta kuljettajalta, Keski-Suomessa edestakainen kyyti on mahdottomuus

Kela-kyytejä välittävillä palveluntuottajilla on hyvin erilaisia tapoja tulkita kilpailulakia ja toteuttaa kyytejä – sen ovat huomanneet maakuntarajan tuntumassa ajavat taksiautoilijat. Kun Pirkanmaalla toimiva Tampereen Aluetaksi Oy myöntää sopimussuhteessa oleville autoilijoille toisinaan Kela-kyytejä ”meno–paluuna”, ei Pro-Keskus Keski-Suomessa myönnä edestakaisia kyytejä missään tilanteessa. Jämsäläinen taksiyrittäjä kertoo hänen kuljettajansa vieneen erittäin huonossa kunnossa ollutta asiakasta TAYS:iin muutama viikko sitten Kela-kyytinä. Paareilla kuljetettu asiakas oli heti alkumatkasta toivonut kuljettajalta, että hän saisi olla paareilla hoidon ajan ja pääsisi samalla kyydillä myös takaisin. – Kuljettaja soitti Pro-Keskukseen, kertoi tilanteen ja pyysi paluukyytiä. Vastaus oli ehdoton ei. Kyseinen auto oli sopimussuhteessa myös Pirkanmaalla Kela-kyydeistä vastaavan Tampereen Aluetaksin kanssa, ja kuljettaja päätti soittaa heille. – Tampereella ihmeteltiin kovasti tätä linjausta ja luvattiin ilman muuta paluukyyti samalle autolle inhimillisistä syistä. Oman toiminnan kannalta olisi helpointa, jos eri keskusten toimintatavat olisivat lähempänä toisiaan, yrittäjä kertoo. ”Jokaisen kyydin oltava kaikkien saatavilla” Asiakkaiden kannalta olisi tietysti helpointa, jos lyhyehkön hoitotoimenpiteen jälkeen sama auto odottaisi sairaalan ulkopuolella eikä kyytiä tarvitsisi erikseen järjestää. Miksi kyytejä ei sitten myönnetä kaikkien välityskeskusten alueella niin sanotusti edestakaisina? Jarmo Immonen Pro-Keskuksesta kertoo, että sille on selvä syy, miksi he antavat kyydit samalle kuljettajalle vain yhteen suuntaan. – Kilpailulainsäädäntö sanoo, ettei markkinoita saa mennä jakamaan. Olemme konsultoineet asiasta lakimiehiä ja tulkintamme on, että silloin kun jokainen kyyti ajetaan itsenäisesti, on jokaisen kyydin oltava kaikkien saatavilla. –Emme voi siis mennä antamaan yksittäisiksi kyydeiksi tarkoitettuja kyytejä samalle kuljettajalle, Immonen painottaa. Tampereen Aluetaksi myöntää paluukyytejä, kun maakuntaraja ylittyy Jämsän Seutu ei tavoittanut Tampereen Aluetaksi Oy:n toimitusjohtajaa Arttu Hirvikorpea kommentoimaan aihetta puhelimitse. Sähköpostiviestissä toimitusjohtaja kertoo, että välitysfirma jakaa kyytejä tasapuolisuuden periaatetta noudattaen. – Meillä autot ovat tasavertaisia kaikilla alueilla, emmekä erottele Kela-kyydeissä autoja mitenkään. Taksit voivat jäädä alueelle odottamaan paluukyytiä, mutta emme pysty takaamaan, että taksit saavat saman asiakkaan paluumatkalle, koska järjestelmä hakee automaattisesti alueella kauimmin vapaana ollutta Kela-välityksessä olevaa taksia, Hirvikorpi kirjoittaa. Paikallinen taksiyrittäjä kuitenkin kertoo, että paluukyyti on myönnetty samalle autolle jo menomatkalla useamman kerran. Hirvikorpi täsmentääkin, että kyseisessä tapauksessa on menty yli maakuntarajan, jolloin sama kuljettaja on voinut saada myös paluukyydin hoitaakseen. – Käsittääkseni tämä on ollut maakuntarajan ylittänyt kyyti, jolloin Kelan ohjeistuksen mukaan auto voi odottaa asiakasta hoidon ajan toisen maakunnan alueella ja näin hoitaa myös asiakkaan paluukuljetuksen, Hirvikorpi perustelee. Pro-Keskuksen Immonen kertoo, ettei kyytejä jaeta Keski-Suomessa edestakaisina edes maakuntarajan yli mentäessä, koska paluukyyti kuuluu silloin toisessa maakunnassa toimivalle välitysfirmalle. Lue myös: Kela-kyytien välitys: KKV:n tutkimuspäällikkö painottaa, että kilpailulain näkökulmasta tasapuolisuus on tärkeää Kela ei voi puuttua kyytijakoon Immonen toteaa myös, ettei Kelan kanssa tehty palvelusopimus salli meno–paluukyytien myöntämistä. Kelan pääsuunnittelija Anne Giss kuitenkin kertoo, ettei Kela voi puuttua kyytijakoon. – Olemme ostaneet kokonaispalvelun. Tuottajat määrittelevät omalla toimintamallillaan sen, voiko kuljettaja jäädä odottamaan asiakasta Kela-kyydillä ja tuoda asiakkaan sitten takaisin. Meidän näkökulmastamme tärkeintä on, että välitysfirma kohtelee sopimuksen piirissä toimivia kuljettajia tasavertaisesti. Giss kertoo, että eri maakunnissa on hyvin erilaisia käytäntöjä toteuttaa Kela-kyytejä. –Kelalla ei ole mitään huomautettavaa palveluntuottajalle siitä, että paluukyyti annetaan menomatkan tekevälle autoilijalle, mikäli autoilijoiden ja palveluntuottajan sopimus tämän sallii.