Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Endurosafarille pääsee nyt vaikka maailmanmestarin johdolla: ”Tämä me ainakin osataan”

– Lähes jokainen, joka voi ajaa autoa, voi ajaa myös enduroa, Vesa Kytönen lupaa. Mies tietää, mitä puhuu. Vaikka tänä päivänä Kytösen näkee varmasti useammin auton kuin moottoripyörän ohjaksissa, on hän viettänyt takuulla keskivertosuomalaista enemmän tunteja kummankin kyydissä. Jämsäläinen Vesa Kytönen on voittanut urallaan enduron MM-kultaa sekä henkilökohtaisesti että joukkueen mukana. Maailmanmestaruuksien lisäksi häneltä löytyy monia muitakin merittejä. Aktiivivuosista on aikaa, mutta enduro on ja pysyy miehen elämässä. Kytösen poika Roni kilpailee endurossa, ja Kytönen Motorsport -talli on yksi harvoja, ellei ainoa, suomalaisvetoinen tiimi, joka on kiertänyt kansainvälisiä endurosarjoja. Kilpaurheilu on osa jämsäläisyrityksen toiminnasta, mutta enduron ympärille on rakennettu nyt myös jotain uutta. Auto- ja rengaspalvelu Vesa Kytönen Oy on alkanut tuottaa endurosafareita yhteistyössä HimosLomien kanssa. Keskustelussa jo vuosia – Rengaspuolen työt ovat niin kausiluontoisia, että oli kehitettävä jotain lisää, hän toteaa. Ja kun yksi yrityksen osa on myydä moottoripyöriä, safareiden vetäminen tuntui luontevalta asialta. –  Se me ainakin osataan. Tästä on keskusteltu jo vuosia, mutta viime syksynä päätettiin, että nyt lähdetään toteuttamaan. Ensimmäiset safarit on jo vedetty, mutta panokset on asetettu kevääseen ja kesään. Vuodenaikoihin, jolloin enduron ajaminen on myös helpompaa, mikäli talveksi on saatu paksu lumikerros. – Kalusto ei eroa hirveästi kilpapyörästä, ja näistä voisi helposti tehdä kilpapyöriä, jos haluaisi. Kytönen sanoo, että safarikäytössä olevien pyörien ei tarvitse olla vaatimustasoltaan niin kovia. Asiakkaiden käytössä on suhteellisen perusvarusteisia enduropyöriä, joihin on haettu hieman mukavuutta esimerkiksi pehmeämmillä jousituksilla. Kuusi pyörää varusteineen Endurosafarin käytössä on tällä hetkellä kuusi moottoripyörää varusteineen. Valikoimasta löytyy 300-kuutioista kaksitahtista, 250-kuutioista nelitahtista ja 350-kuutioista nelitahtista pyörää. – Käytetyimmät enduropyörätyypit. Nämä ovat helppoja ja kestäviä. Painoeroa 125-kuutioiseen ei ole hirveästi, ja näissä isommissa on sähköstartti, jota ei piikkiluokan pyörään saa. Pyörät on vakuutettu, ja ne ovat kaikki rekisterissä. Kytönen sanoo, että kalusto kulkee aina sinne, missä asiakkaat ovat. Himoksen lisäksi jämsäläisyritys on tehnyt yhteistyötä Vierumäen kanssa. – Yrityksille, kaveriporukoille tai vaikka yhdelle henkilölle. Kaikki voidaan räätälöidä sopivaksi. Kytösen mukaan helppo paikka aloittaa enduropyörän testaus on Jämsän omalla harjoitusalueella Haaralankankaalla. Ajo-opetuksesta ja safarien vetämisestä vastaavat Vesa Kytönen, Veli-Matti Mäkinen , Harri Leppälaakso tai Roni Kytönen. – Voimme lähteä ihan alkeiden opettelusta tai sitten heti kiertämään reittejä. Ihan miten kukakin tahtoo ja osaa.