Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Antaisiko hyvitysmaksu synninpäästön lihansyöjille? – Omalla kohdallani kompensoitavaa riittää

Työmatka-autoilu pilaa hiilijalanjälkeni. Sitran elämäntapatestin mukaan puolet hiilijalanjäljestäni johtuu autoilusta, ja viimeisen vuoden aikana tekemäni ulkomaanmatkat rasittavat myös tulostani. Keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä reilut 20 prosenttia johtuu liikenteestä ja matkailusta. Minun ja keskivertosuomalaisen välillä on siis aika huima ero tässä suhteessa. Positiivista tietysti on, että asumisessa, tavaroiden hankkimisessa ja ruoassa olen testin mukaan keskivertoa parempi kansalainen. Viime päivinä mediassa on ollut paljon esillä vihreiden entisen kansanedustajan Antero Vartian lanseeraama Compensate -säätiö, jonka tarkoituksena on helpottaa kulutuksesta aiheutuvien päästöjen kompensointia. Tavoitteena on, että tavaroita ja palveluita kuluttajille myyvät yritykset voivat tarjota asiakkailleen tavan kompensoida ostosten päästöt hyvitysmaksulla. Vartia on kertonut, että säätiö välittää compensate-maksut lyhentämättöminä hiilensidontaa edistäviin hankkeisiin. Hyvitysmaksun hinta määräytyy sitten ostoksesta, tavarasta tai palvelusta aiheutuvien päästöjen mukaan. Ruoka-annoksen kompensaatiomaksuksi voisi muotoutua esimerkiksi kymmenen senttiä, kun taas lentomatkasta voisi joutua pulittamaan kymmenen euroa hyvitysmaksua. Lentomatkojen kompensaatio ei ole mikään uusi asia, mutta kuinka moni on muistanut käydä erillisessä palvelussa hyvittämässä matkansa aiheuttamat rasitteet? Hyvitysmaksusta virisi toimituksessa mielenkiintoinen keskustelu. Lisäisikö hyvitysmaksun maksaminen itse asiassa esimerkiksi punaisen lihan syöntiä, kun ruokailija saisi tavallaan synninpäästön maksettuaan hieman ekstraa maailmaa tuhoavasta valinnastaan? Itse uskon, että kompensaatiomaksun maksaminen voisi virittää meitä ajattelemaan omaa kuluttamistamme. Jos autoa tankatessani voisin maksaa hyvitystä autooni syytämästäni dieselistä, tekisin sen. Etenkin nyt, kun taas testin myötä muistan, kuinka paljon kuormitan työmatka-autoilullani ilmakehäämme. Haluaisin kuitenkin tietää tarkasti, mihin hiilisidontaa edistäviin hankkeisiin rahani menisivät. Tietenkään se ei riitä, että vain me täällä Suomessa kompensoimme päästöjämme. Jostain on kuitenkin aloitettava. Kompensaatioista huolimatta päästöjä on vähennettävä, ei vain hyvitettävä. Omaan hiilijalanjälkeen voi vaikuttaa omilla päivittäisillä valinnoilla. Jätä muovipussit kauppaan, suosi kotimaisia vihanneksia, polkupyörää ja julkista liikennettä. Omia tuloksiani tarkastellessa tuo viimeinen kohta tulisi ottaa totisesti harkintaan.