Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Mielipide: Liikenteen verotuksen kilometrimaksu olisi rehellisin

Energiaverotusta ollaan uudistamassa nykyhallituksen aikana. Lisää verotaakkaa on tulossa lyhyen ajan kuluessa liikenteelle ja lämmitykseen jopa yli 500 miljoonaa euroa vuodessa. Suurin huoli valtiovallalla on, miten liikenteen ja energian verotuksen "fiskaalinen veropohja" pystytään turvaamaan. Nämä asiat ovat luettavissa parhaillaan istuvan virkamiesten muodostaman energiaverotyöryhmän liiteaineistosta. Kuluttajiin vaikutetaan tällä hetkellä mainonnalla, jossa käytetään hyväksi hybridien autoveron alennettua määrää. Autoverotuksen suhteen plug-in-hybridit ovat erityisen edullisia, mikä on tehnyt niistä suosittuja kalliimman pään automerkissä. Mutta kuka uskoo, että mainoksen pari litraa satasella kuluttavaa hybridiä oikeasti käytetään tuon autoveropäätöksen perusteena olevan kulutusmittauksen mukaisesti? Ehei, kulutus on uutisoitujen mittausten mukaan varsin usein vähintään kaksinkertainen. Paras vaihtoehto päästöjen kannalta on tällä hetkellä biometaania käyttävä kaasuauto. Kaasunjakeluverkostoa ja biokaasun tuotantoa on laajennettu viime aikoina tuntuvasti. Nelostietä pääsee Lappiin kaasuautolla vaivattomasti ilman ylimääräisiä lataussumppeja. Noin puolet kaasuautoihin tankatusta kaasusta oli Suomessa vuonna 2019 biokaasua. Valmistajan ilmoittamaan hybridiautojen kulutukseen pääsee kaupungissa, kesällä ja lataamalla kahvilla käynnin aikana. Nämä ehdot eivät Suomessa toteudu. Nykyinen käsitys (Autoalan tiedotuskeskus) on, että lataushybridien kulutus ja päästöt ovat polttomoottoriin verrattuna 20-40 prosenttia pienemmät kuin vastaavan yksinomaan polttomoottorilla toimivan auton. Biokaasulla tätä laskentaharhaa ei ole. Suomen olisi aika ottaa käyttöön liikenteen verotuksessa km-maksu, joka on tehokas, halpa ja rehellisin tapa vähentää liikenteen ympäristökuormitusta. Samalla autoilun verotus voidaan oikaista poistamalla autovero ja lakkauttamalla tai yhdenmukaistamalla käyttövoimaverot.