Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Älä yllytä kiusaajia, tuomitse väärä asenne

Koulukiusaaminen on ilmiö, josta monella on kokemusta. Joko kiusattavana tai kiusaajana. Tai molempina. Koulukiusaaminen voi jättää elinikäisen henkisen arven. Rujosti sanottuna koulukiusaaja voi tuhota toisen elämän jo ennen kuin se on kunnolla alkanutkaan. Vaikka kouluissa on kiusaamisessa nollatoleranssi, kiusaamista tapahtuu. Jos se ei tapahdu koulupäivän aikana, se tapahtuu koulumatkoilla. Kiusaamistapauksiin varmasti puututaan, kun niitä tulee ilmi. Niihin on pakko puuttua. Niihin puututaan tämän hetken välineillä, muun muassa KiVa-koulu -menetelmällä. Sillä muun muassa pyritään muuttamaan kiusaamisessa mukana olleiden lasten käytöstä tapaamisilla ja seurantakeskusteluilla. Huoltajia informoidaan kaikista käsiteltävinä olleista, omaa lasta koskevista tapauksista. Osa kiusaamistapauksista loppuu, osa ei. Kiusaaminen ei lopu, jos kiusaaja ei muuta asennettaan. Nimenomaan kiusaajan asenne on se, minkä pitää muuttua. Se muuttuu helpoimmin, jos yleinen ilmapiiri kääntyy voimakkaammin kiusaamista vastaan. Jos taasen aletaan yllyttää ja pitää kiusaamista jollain kierolla tavalla hyväksyttynä toimintana, tilanne mutkistuu. Mitä ihmeen tyydytystä se tuo, kun näkee toisen kärsivän? Kannattaisi välillä miettiä itsensä uhrin asemaan. Tuntuu niin mahdottoman kivalta herätä aamulla, kun tietää, että taas on edessä ahdistava päivä? Tuollaista arkea elää huolestuttavan moni lapsi tälläkin hetkellä.