Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Aggressiivista markkinointia, mutta myös huijauksia

Jos jokin taho on sinuun yhteydessä ja tarjoaa jotain ilmaiseksi, niin ole skeptinen, äläkä usko. Se nimittäin on harvoin täysin totta. Jämsäläinen vanhus suostui talonsa hormien ilmaiseen kuntokartoitukseen. Se johti lopulta turhaan hormiremonttiin ja siihen, että osa tulisijoista ei enää toiminut. Kustannukset olivat 7 500 euroa. Asiakashankinta on yleinen tapa markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluja. Ensin varataan aika ilmaiseen tarkastukseen, sitten paikalle tulee edustaja, joka tekee tarjouksen ja on kynä terävänä valmis allekirjoituttamaan sopimuksen. Tilanne voi äityä aggressiiviseksi myynniksi, jossa viljellään myös hyvin kyseenalaisia argumentteja. Puhutaan esimerkiksi tulisijojen käyttökielloista, jotka tosi asiassa voi langettaa vain palotarkastaja. Kaikki tilanteet eivät missään nimessä ole huijauksia, mutta ikävä kyllä niitäkin joukkoon mahtuu. Usein kohteina ovat vanhukset, joista esimerkiksi tulisijojen käyttökielloilla vihjailu voi kuulostaa siltä, että kohta ei pysty kotona enää asumaan. Ilmainen tarjous on aina houkutteleva, mutta se johtaa aina johonkin. Puhelimitse yhteyttä ottavan asiakashankkijan elanto koostuu edustajien keikkakalenterin täyttämisestä, edustajien elanto tulee myynnistä. Jokainen ilmainen kartoitus on edustajalle myyntitilaisuus, hyvää hyvyyttään ei liike-elämässä toimita. Paras tapa välttyä näiltä tilanteilta on olla suostumatta yhtään mihinkään. Jos et ole kotiisi remonttia teettämässä, niin miksi altistaisit itsesi myyntipuheille?