Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

"Ralliauto on kuin hyttysen ininää tähän verrattuna" – Jämsän torilla päräytetään käyntiin 4 000 hevosvoiman pikakiituri: Katso videolta, millaisesta pelistä on kyse

4 000 hevosvoimaa. Huippunopeus yli 400 kilometriä tunnissa. Kiihtyvyys nollasta sataan 0,7 sekuntia. Moottori, joka jyrähtää yli 100 desibelin voimalla. Dragsterista lähtee kova ääni. Ääni, jollaista harva on kuullut. –Ralliauton meteli on kuin hyttysen ininää tähän verrattuna. Dragsterissa on yli 10 kertaa enemmän hevosvoimia kuin esimerkiksi WRC-autossa, Petri Liimatainen toteaa. Dragsterin moottori on siis todella voimakas, ja sen sointia on vaikea edes verrata mihinkään. Lauantaina 7. lokakuuta moottoriurheilun pikakiiturin soittamaa musiikkia voi käydä itse kuuntelemassa Jämsän torilla. Jämsän Seudun Urheiluautoilijoiden Petteri Liimatainen tuo kiihdytysautonsa kaiken kansan nähtäväksi, ja hän päräyttää koneen käymään keskellä Jämsän Äijän aukiota. –Aloitamme auton kasaamisen kymmenen aikaan aamulla, ja auto käynnistetään noin 14.30. Sitä ei voi käyttää pitkään, joten paikalla kannattaa olla ajoissa, Liimataiset kertovat. Liimataiset tuovat paikalle myös Petterin ensimmäinen kiihdytysauton junior-dragsterin, johon pääsee testaamaan, miltä kuskin paikalla tuntuu istua. Omaa reaktioaikaansa voi myös kokeilla samalla laitteella, jolla kuskit kuivaharjoittelevat lähtöjä. Alla oleva video on kauden ensimmäisestä EM-osakilpailusta Santa Podista Englannista. Hidastetun videon on kuvannut Blackett Photography. Juttu jatkuu videon jälkeen. Lähelle Suomen ennätystä Jämsäläinen kiihdytysautoilija on lajissaan kuin Kalle Rovanperä rallissa tai Max Verstappen formuloissa. Vasta 17-vuotias Petteri Liimatainen on saanut alaikäisenä erikoisluvan kilpailla FIA:n alaisessa Top Methanol -sarjassa. Top Methanol -sarja on Euroopan toiseksi kovin kiihdytysautoluokka, ainoastaan Top Fuelista löytyy kovemmat pelit. –Ensimmäinen kausi uudella autolla oli opettelua. Ehdin istua autossa kymmenen sekuntia ennen kauden aloitusta, Petteri toteaa. Kausi alkoi hyvin, ja Liimatainen ajoi itselleen lisenssin Englannissa. EM-sarja jatkui Ruotsissa, jossa jämsäläinen onnistui myös loistavasti. Liimatainen ajoi 26 tuhannesosasekunnin päähän Suomen ennätyksestä, ja hän pesi muun muassa hallitsevan Euroopan mestarin reaktioajassa. Kauden seuraavissa osakilpailuissa tällä tasolla kokematon tiimi sai kuitenkin eteensä teknisiä ongelmia, joiden selvittäminen tapahtui sen kuuluisan kantapään kautta opiskellen. Yllätyksenä tuli esimerkiksi se, että renkaiden värähtely aiheuttaa ongelmia vaihdelaatikkoon. Koska tätä ei tiedetty, vaihdelaatikko otti itseensä, ylikuumentui ja käytännössä suli yhdeksi pieneksi paketiksi. Näin Suomen osakilpailu päättyi jämsäläisen osalta ainoastaan 361,19 kilometrin tuntinopeuteen. Ikänsä puolesta vasta oppipoika Liimatainen on Top Methanol -sarjassa ikänsä puolesta vasta oppipoika, mutta kokemusta kilpa-ajosta jämsäläisellä on jo 10 vuoden ajalta. Muut Top Methanol -sarjan kilpailijat ovat häntä vähintään 10 vuotta vanhempia. Silti nuorukainen kamppailee vastustajiaan vastaan parhaimmillaan tuhannesosien sisällä. –Erot voivat olla tässä lajissa senttimetrejä. Kuskin tehtävänä on toimittaa auto mahdollisimman nopeasti 400 metrin pituisen radan lähdöstä maaliin. Kilpailusuoritus kestää vain muutaman sekunnin, mutta suurin työ tehdäänkin radan ulkopuolella. –Heti sukelletaan auton alle, kun auto saadaan varikolle. Liimataisen tiimiä pyörittää isä Petri. Sekä isä että poika osallistuvat auton kasaamiseen, mutta myös ulkopuolisia mekaanikkoja tarvitaan. –Tämä kausi mentiin liian pienellä porukalla. Meidän lisäksi tiimissä pitää olla vähintään kolme muuta tekijää, Petri Liimatainen sanoo. Rahalla saa, autolla pääsee Teknisen osaamisen lisäksi raha näyttelee suurta osaa. Petri Liimatainen sanoo, että kauden voi kiertää läpi minimissään 35 000 euron budjetilla, mutta silloin autoon ei ole varaa tehdä kehitystyötä. Samalla kalustolla täytyy pärjätä alusta loppuun. Ensi vuodella tilanne on sen osalta parempi, että kaikki perusinvestoinnit on jo tehty. Rahaa lajiin uppoaa kuitenkin niin paljon, kuin sitä on sinne laittaa. Liimataisten mukaan kiihdytysautojen kuninkuusluokkaan päästäkseen budjetin täytyisi olla jopa viisinkertainen nykyisestä. –Olemme monta kertaa pysähtyneet hetkeksi ja miettineet, että onko tässä järkeä. Mutta sydämellä tätä tehdään, Petri Liimatainen sanoo. Poika nyökkää vieressä. Potentiaalia löytyy, ja halu kilpailla maailman parhaita vastaan on olemassa. Tulevaisuus näyttää hyvältä, kunhan kaikki palaset loksuvat kohdilleen. –Amerikka on maa, jossa kilvanajolla voi pärjätä taloudellisesti. Ensin meidän pitäisi saada Euroopan kärki kiinni, sitten olemme jo aika pitkällä, jämsäläiskuski toteaa.