Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Auto leimahti liekkeihin ennen lähtöviivaa – Henry Äyräväisen ura kilpa-auton ratissa alkoi ikimuistoisesti

Se oli todellinen tulikoe. Ensimmäisen kerran, kun Henry Äyräväinen istui kuljettajan penkillä valmiina starttaamaan elämänsä ensimmäisessä kilpailussa, hän koki kuumia tunnelmia. Kuumuus ei suinkaan johtunut jännityksestä, eikä suoranaisesti lämpötilastakaan. Kipinä ralliin voi syttyä ilmeisesti monella eri tavalla. –Ennen ensimmäistä pätkää auto syttyi palamaan, jämsäläinen kertoo. Tämä lämpöisiä muistoja herättävä kilpailu oli maaliskuussa vuonna 2016 ajettu Jämsän F-cupin ralli. Kuskin uran avauksessa tapahtui käytännössä kaikki, mitä rallikilpailussa nyt ylipäätään voi sattua. Ensimmäiseen ralliin Äyräväinen lähti Jaakko Laviolta lainatulla Escortilla. Sittemmin hänen ajopelikseen on vaihtunut Jari Lindenin Mazda. –Jarin kanssa tuli puheeksi, jos voisin vuokrata auton. Ajattelin, että lähdetään kahtoo, miten käy. Tulos on nyt tämä. Viisi voittoa kuudesta kilpailusta Kahdeksan rallin ajokokemuksen tuomalla varmuudella saavutettu tulos voi yllättää. Äyräväinen kruunattiin Historic Rally -81 -luokan mestariksi yhdessä kartanlukija Veli-Matti Haljalan kanssa. Kaksikko taittoi taivalta vuoden 1972 Mazda 1300:lla. Tällä kaudella samoista pisteistä jämsäläiskuskin kanssa taisteli 33 muuta autokuntaa. Kausi meni käytännössä niin hyvin kuin mahdollista. Sarjassa lasketaan viiden parhaan kilpailun tulokset ja Äyräväinen ajoi niissä täydet 11 pistettä. Kuudes, ja samalla sarjan viimeinen osakilpailu, oli ainoa, josta pisteet jäivät saamatta. Rallissa saadaan myös niin kutsuttuja nousupisteitä. Muutaman kisan ajaneella jämsäläisillä nousupisteitä ehti kertyä ainoastaan seitsemän. Tilastonikkareiden kertoman mukaan Äyräväinen on ensimmäinen kuljettaja, joka on voittanut sarjan noin pienellä nousupistemäärällä. –En oikein edes tiedä, miksi lähdin ajamaan rallia kilpaa. Tämä tuli vähän puolivahingossa, 27-vuotias jämsäläinen toteaa. Alla olevalta videolta näet, miltä meno Historic Rallyn Pohjanmaa-rallissa näytti tänä kesänä. Henry Äyräväisen autokunta kurvailee numerolla 29. kohdasta 2.33 eteenpäin. Juttu jatkuu videon jälkeen. Auto löytyi porilaisesta autotallista AUK Jämsän Äijiä edustava Äyräväinen on pyörinyt nuoresta lähtien ralliympyröissä, joten laji ei ole hänelle tuntematon. Tuttu mies piireistä on myös kartanlukijan paikalle istahtanut Haljala. Kilpurina toimiva Madza on Haljalalle tuttu peli menneisyydestä. Hän oli paikalla, kun Linden teki autosta kauppoja porilaisen mummon kanssa. –Vanhasta autotallista me kävimme sen hakemassa netistä löytyneen ilmoituksen perusteella. Luopumisen tuskaa oli nähtävissä. Haljala istui kyydissä, kun Linden ajoi Mazdalla ensimmäiset starttinsa 10 vuotta sitten lumisessa kelissä. –Kellahdettiin hankeen. Lunta oli joka puolella, eikä ketään ihmistä missään. Ei meillä ollut mitään tietoa, missä olemme, Haljala muistelee. Linden ajoi Mazdalla ainoastaan muutaman kisan. Usein sääntömuutoksia kokevan Historic-sarjan silloisissa luokissa pienellä Mazdalla ei ollut voittosaumoja, ja sen pian auto teki tilaa isommalle rallikoneelle. –En olisi uskonut, että istun vielä joskus tässä kyydissä, Haljala sanoo. Madza nökötti autotallissa vähällä käytöllä, mutta tänä vuonna se pääsi näyttämään kykynsä. –Vähän jouduimme herkistelemään, mutta ei sille joutunut mitään remonttia tekemään, Äyräväinen sanoo. Kausi oli alusta loppuun Äyräväisen näytöstä. Menestyksen salaisuus on jämsäläiskuskin mielestä luotettavuus ja tasaisuus. –Treeniä on tullut ajettua minimaalisesti. Olisinkohan mä käynyt kaksi kertaa testaamassa ja kerran ajoin kilometrin lenkin, kun valoja säädettiin. Tässä tarinassa ei ole siis liene epäselvää, kumpi toteamus pätee tämän autokunnan kohdalla: lahjattomat treenaa vai harjoitus tekee mestarin. Historic Rally -sarjasta ajettiin Jämsään kolme mitalia. Henry Äyräväinen ja Veli-Matti Haljala voittivat Historic -81 -luokan 55 pisteellä. Autokunta voitti viisi ensimmäistä osakilpailua, ja ainoastaan sarjan viimeinen kuudes osakilpailu päättyi keskeytykseen. Historic -75 -luokassa Pekka Altti ajoi Ford Escort 1600 -autollaan kolmanneksi. Karttaa Altille luki Harri Minkkinen. Historic -90 -luokassa edellisten mukaan AUK Jämsän Äijien riveistä kilpaileva Esa Lindroos otti myös pronssia Anja Lindroosin toimiessa kartanlukijana. Autona oli Toyota Corolla 1600 GT.