Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Jämsäläiset ovat juoksukansaa – ympäristö tutuksi ja tekniikka haltuun juoksukoulussa

Keväällä alkaneet Himos Trail-yhteislenkit ovat saavuttaneet suursuosion. Viimeisimmillä lenkeillä on Himos Trailin Juha Tainin mukaan ollut yli 60 juoksijaa tamppaamassa polkuja. Juoksunnälkäisten kysyntään on nyt vastattu, ja maanantaina 23. lokakuuta starttaa Himos Trailin ja Hyvinvoinnin Tähtiportin järjestämä juoksukoulu. –Emme pysty talkoopohjalta järjestämään yhteislenkkejä niin paljon kuin tilausta olisi. Yhteislenkeillä on käynyt juoksijoita Jyväskylästä saakka. Löimme viisaat päät yhteen, ja tuloksena syntyi monentasoisille juoksijoille suunnattu juoksukoulu, Taini summaa. Koulu on suunnattu paikallisille kuntoilijoille. Tapaamisilla on erilaisia teemoja, ja ohjelmaan kuuluu juoksutekniikan harjoittelua, peruskestävyyslenkkejä, vauhtikestävyysvetoja, porrasharjoituksia, loikkia, ja mäkijuoksuharjoituksia. Erityispainopisteenä on polkujuoksu. Harjoitusten avulla juoksija saa monipuolisuutta treeneihinsä. –Koulu on suunnattu sellaisille liikkujille, jotka pystyvät hölkkäämään muutamia kilometrejä. Koululaiset jaetaan ryhmän sisällä tarpeen vaatiessa tasoryhmiin. Ryhmästä kannustusta omaan tekemiseen Lenkkejä tehdään ympäri Jämsää, jotta alueen lenkkimaastot tulevat osallistujille tutuiksi. Yhteiset sovitut harjoituskerrat sitouttavat kuntoliikkujan treenaamaan vähintään kerran viikossa. Tapaamisia on syksyllä kuusi ja keväällä kymmenen kertaa. –Ryhmän koko tulee varmaan olemaan 10–20 osallistujan väliltä. Tällä hetkellä ilmoittautumisia on jo sen verran, että juoksukoulu toteutuu, Taini paljastaa. Valittavissa on erilaisia palvelukokonaisuuksia, joista jokainen koululainen voi valita omansa. Juoksijan on mahdollista osallistua myös vain harjoituksiin ilman lisäpalveluita, vaikka vain yhden kerran. Maksuttomia Himos Trail -yhteislenkkejä järjestetään koulusta huolimatta. –Tekniikkaharjoittelu tekee hyvää kuntoliikkujalle. Usein kuntoilijat juoksevat omaan kuntotasoonsa nähden liian kovaa, eikä harjoituksilla saavuteta haluttuja asioita. Yhteisharjoitukset tukevat hyvin myös esimerkiksi johonkin juoksutapahtumaan tähtäävän harjoittelua.