Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Aikamatka: Tela ja laskettelija, parjatut patsaat

Paperiteollisuus ja matkailu ovat jämsäläisen elinkeinoelämän syömähampaat, tietty, ja molempien läsnäolo näkyy kaupunkikuvassa myös patsaiden muodossa. Juuso Waldenin muistopatsas nököttää itsekseen töhrijöiden maalitauluna hyljättyjen julkisrakennusten korttelissa, mutta sen taiteellisia ansioita ei julkisuudessa ole tietävästi koskaan kiistetty. Sen sijaan valtateiden kiertoliittymän Paperikoneentelasta ja Keskuskadun varren Laskettelijapatsaasta on sanan peistä taiteltu joskus ahkeraankin. Kivitela nousi valtateiden risteykseen marraskuussa 1998, kun kansankielellä Sirkan risteyksen kiertoliittymä otettiin käyttöön ja ajan trendin mukaisesti liittymän keskelle haluttiin joku maamerkki. Varsinaisessa tarkoituksessaan kivitela oli palvellut vuoteen 1993, jonka jälkeen Kaipolan paperikone 6 luopui kiviteloista. Noin 40–60 tuhatta kiloa painanut tela oli veistetty Kurun graniitista alle kymmenesosamillin tarkkuudella. Paperikoneen tela vilkasliikenteisen risteyksen keskellä aiheutti myös parranpärinää: eiväthän ohiajavat voi tietää, mistä jököttimestä on kyse! Niinpä vääräleukojen mielleyhtymät myös ajautuivat miehiseen jököttimeen ja maamerkin päälle esitettiin kansalaispalautteessa asetettavaksi jättimäistä preservatiivia, tuttavallisemmin siis kondomia. Jämsän Keskuskadun varrella Laskettelijanaukoilla majaansa pitävä laskettelijapatsas on italialaissyntyisen, Suomessa 1970-luvun alkupuolella Suomen Taideakatemiassa opiskelleen Antonio da Cudanin pronssiveistos. Sen pystytti vuonna 1991 valtateiden risteysalueelle Hotelli Jämsän tontille monessa liemessä keitelty taidekauppias ja liikemies Jouni Hirvonen . Toistakymmentä vuotta sitten Jämsästä muille seuduille siirtynyt Hirvonen ilmoitti myyvänsä patsaan entiseen kotikaupunkiinsa 20 000 eurolla tai patsas lähtisi muille maille. Jämsän kaupunginhallitus ei ostotarjoukseen viehättynyt. Katsottiin, etteivät patsaan taiteelliset arvot olleet suuret. Myös lehtien yleisönosastoissa patsas sai huutia taiteen asiantuntijoiden taholta. Jämsän Yrittäjäyhdistyksen ja aukion kiinteistönomistajien myötävaikutuksella patsas kuitenkin löysi uuden kodin. Patsasta perusteltiin sillä, että sen läsnäolo näkyvällä paikalla lisäisi Jämsän tunnettavuutta Himos-kaupunkina. "Eiväthän ohiajavat voi tietää, mistä jököttimestä on kyse!"