Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tulokaskaudesta kirjoitetaan kiitettävä todistus – Kytönen Motorsport kasaa jo kalustoaan tuleviin koitoksiin

Enduron MM-kausi loppui viime viikonloppuna Saksassa. Sarjan ainoa täysin suomalainen yksityistiimi, jämsäläinen Kytönen Motorsport selvisi tulokaskaudestaan puhtain paperein. Viimeisessä MM-osakilpailussa jämsäläistallin kuskeista Roni Kytönen ajoi kolmanneksi Enduro Youth -luokassa ja Eemil Pohjola oli viides Enduro Junior -luokassa. Hugo Svärd ajoi neljänneksi Enduro Youth -luokassa sekä Henric Stigell oli kymmenes Enduro 2 -luokassa. –Tunnelmat ovat hyvät. Pojat ajoivat siihen, mihin etukäteen ajateltiin. Kausi meni todella hyvin, ei voi eikä tarvitse pyytää enempää, tallipäällikkö Vesa Kytönen toteaa. Sekä enduro- että motocrosspuolella toimiva tiimi saalisti Kytösen laskujen mukaan kymmenen tai yksitoista SM-mitalia. Huippukohtina Kytönen mainitsee alkuvuoden Päijänteen ympäriajon, jossa tiimin kuskit valloittivat lähes kaiken mahdollisen. Ainoastaan Eero Remes himmensi jämsäläistallin juhlia voittamalla yleiskilpailun ennen kolmea Kytösen kuskia. Myös motocrossin puolella Kytösen kuskit loistivat. – Matikaisen Juuso ja Rolle (Roni Kytönen) ottivat molemmat hyvät sijoitukset. Jämsän Seudun moottorikerhollekin saatiin seurahistorian ensimmäinen joukkuemitali motocrossissa. Hetken huili, sitten jatketaan Nyt, kun kausi on vasta päättynyt, on aika ottaa hetken aikaa rennosti. Pian on edessä uuden sotasuunnitelman laatiminen tulevalle kaudelle. –Ensi kaudelle korjataan virheitä ja parannetaan tekemistä. Tulemme parantamaan pieniä asioita, esimerkiksi harjoitteluun tehdään muutoksia. Muutoksilla Kytönen tarkoittaa etenkin intensiivisempää ja systemaattisempaa harjoittelua. Ajotunteja ulkomailla tarvitaan rutkasti lisää. –Suomessa osataan kyllä ajaa, mutta kun mennään Ruotsin laivalla yli, monella jää vauhti siihen. Pitää hyödyntää ulkomaiden ajopaikkoja, kun siellä kerran ajetaan. Kytönen kertoo, että seuraavan kerran ajoharjoittelu suuntautuu todennäköisesti Espanjaan tammikuussa. Politiikka takana päätöksissä Ensi vuoden MM-sarjan ympärillä liikkuu monenlaista huhua. Se on jo varmistunut, että sarjamuutoksia on tulossa. Jatkossa MM-luokkia ovat E1, E2, E3, Enduro GB, Enduro Junior ja Enduro Youth. –Tässä palataan nyt vanhaan malliin. Kytöseltä ei tule kuskeja jokaiseen MM-luokkaan. Kaikissa osakilpailuissa ei nähdä jokaista luokkaa. Esimerkiksi Suomen MM-osakilpailussa ei ajeta EY-luokkaa. Vielä vahvistamattomia huhuja liittyy muutaman tehdastallin jättäytymiseen pois MM-sarjasta. Vesa Kytönen uskoo, ettei muutokset vaikuta jämsäläistallin tekemiseen. –Päätöksissä on takana politiikkaa. Mutta jos tehdastallit poistuvat, muut merkit terävöittävät tekemistä, ja asioita ohjataan tiimien kautta. Eri merkkien välillä on nähtävissä jo paljon liikehdintää. Menneellä kaudella Kytösen tallissa oli yhdeksän kuljettajaa. Kuskien lukumäärä pienenee seuraavalle kaudelle, mutta isoja muutoksia ei ole tiedossa. Suurimmat linjat pitäisi olla Kytösen mukaan selvillä marraskuun aikana. –Molemmat lajit pysyvät. Suomalainen off-road on ollut meillä nyt aika hyvin hanskassa, eikä me nyt niistä luovuta.