Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Liiku joka säällä osa 2: Alaraajojen lihaksille kyytiä – katso ohjeet videolta

Jämsän Terveyden fysioterapeuttiharjoittelija, kolmatta vuotta fysioterapeutiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opiskeleva Minna Kettunen, on koonnut kuusi simppeliä lihaskuntoa ja tasapainoa ylläpitävää harjoitetta sekä kolme venytysliikettä, joiden avulla voi treenata omasta olohuoneesta käsin. Liikkeet sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille. Ohjeet on jaettu kolmeen videoon, jossa kussakin on kolme erillistä liikettä. Kettusen opastamana harjoituksia tekee Rauno Närhi. Liikkeet on hyvä tehdä paikassa, jossa on tarvittaessa tueksi esimerkiksi tiskipöytä tai terassin kaide. Kaikki liikkeet voit tehdä ilman välineitä, mutta osaan harjoitteista voit ottaa välineiksi pyyhkeen, jumppakuminauhan tai nilkkapainon. Harjoituksen kokonaiskesto on 20–30 minuuttia. Aseta ajastin puhelimesta tai munakello soimaan, jotta tiedät tehneesi tarvittavan ajan harjoitteita. Tee harjoitteita kolme kierrosta. Liiku joka säällä osa 2/3 Jalalla kosketus tuolille tai portaalle vuorojaloin. Tee liikettä minuutti. –Seiso hyvässä ryhdissä alkuasennossa ja kosketa rauhallisesti vuorojaloin tuolille. Liike harjoittaa tasapainoa ja vahvistaa alaraajojen koukistajalihaksia, Kettunen neuvoo. Vastuskuminauhalla tai nilkkapainolla lonkan ojennus taakse. Tee liikettä 30 sekuntia per jalka. –Aseta kuminauha tuolin tai pöydän jalkaan ja toinen pää nilkan ympärille. Kuminauha tulee tässä liikkeessä edestäpäin. Pidä hyvä ryhti ja vie jalkaa tikkusuorana taaksepäin, jotta lonkka ojentuu. Liike vahvistaa lonkan ojentajia eli pakaralihaksia. Vastuskuminauhalla tai nilkkapainolla lonkan loitonnus sivulle. Tee liikettä 30 sekuntia per jalka. –Aseta kuminauha pöydän tai tuolin jalkaan ja toinen pää nilkan ympärille. Kuminauha tulee tässä liikkeessä toisen jalan edestä sivulta. Pidä hyvä ryhti ja vie jalkaa tikkusuorana sivulle. Liike voi olla pienikin. Liike vahvistaa lonkan loitontajalihaksia ja kehittää tasapainoa. Liiku joka säällä -sarjan viimeinen osa ilmestyy Jämsän Seudun nettisivuille sunnuntaina.