Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

200 katukilometrin auraus ei tapahdu hetkessä, vaikka koko kalusto olisi liikkeellä

Talven ensimmäinen kunnon lumimyräkkä sai tiistaina Jämsän koko aurauskaluston liikkeelle. Vaikka teitä aurattiin pitkin päivää, alkoi suurin urakka tiistain ja keskiviikon välisenä yönä lumisateen loputtua, kun kaikki väylät käytiin läpi. Jämsän kaupungilla on noin 200 kilometriä kunnossapidettäviä katuja useassa eri taajamassa. Kaduista noin 50 kilometriä on 1-kunnossapitoluokkaan kuuluvia pää- ja kokoojakatuja, jotka aurataan, kun lunta on kertynyt viisi senttiä. Muut kadut ovat II-luokaan kuuluvia asuntokatuja, jotka aurataan, kun lunta on kahdeksan senttiä. Jako perustuu katujen liikennemääriin. Rajat olivat voimassa ensimmäisen kerran viime talvena. Sitä ennen katupuolelta löytyi kolmaskin kunnossapitoluokka, jossa lumen senttiraja oli 12. Aivan ensimmäisenä aurauskalusto lähtee kuitenkin kevyen liikenteen väylille, joita on Jämsässä noin 90 kilometrin verran. Tätä nykyä lumen aurausraja on kolme senttiä, kun se vielä pari vuotta sitten oli viisi senttiä. –Tällä haetaan esteettömyyttä, joka koskee esimerkiksi lastenvaunuja ja talvipyöräilyä siinä missä rollaattoreitakin, kaupungininsinööri Katja Rissanen sanoo. Lumilähtöjä vähän, palautetta paljon Auraukset hoidetaan Jämsässä 28 koneen voimin. Koneista seitsemän on kaupungin omia, loput ovat urakoitsijoiden. Katumestari Hannu Kantolan mukaan Jämsän kunnossapidettävä katuverkosto pystytään käymään läpi noin 12 tunnissa. –Jämsän talvihoito on erittäin hyvällä mallilla. Tästä kun lähdetään Tampereelle tai Jyväskylään, on tilanne aivan toinen, Kantola sanoo. Rissanen on tällä viikolla saanut aurauksista vain vähän palautetta, Kantola senkin edestä. –Lumilähtöjä on vuodessa 15–20, viime talvena ei sitäkään. Mistään ei kuitenkaan tule yhtä paljon palautetta, kuin aurauksesta ja toisaalta hiekoituksesta, Kantola kertoo. Rissanen ymmärtää hyvin, että jokainen miettii ensisijaisesti juuri oman katunsa kuntoa. –On kuitenkin selvää, ettei kaluston määrää voi mitoittaa pahimpien päivien mukaan. Aurauksissa on viivettä, kun lunta tulee kerralla paljon, kuten tiistaina tuli, Rissanen sanoo. Lumisadetta on luvattu lisää niin perjantaille kuin sunnuntaillekin. –Jos lunta tulee vain se luvatut kolme senttiä, aurataan ensisijaisesti vain kevyen liikenteen väylät, Rissanen sanoo. Hiekoitus työllistää aurausta enemmän Katujen hiekoitus työllistää nykyisin Jämsässä selvästi enemmän kuin lumen auraus. Siihen on kiinnitetty erityistä huomiota, sillä syytä talvikelillä kaatumiseen haetaan usein ensimmäisenä kaupungin ja katujen talvikunnossapidon suunnasta. Tämä on tuonut koneisiin muun muassa GPS-laitteet, joiden ansiosta pystytään jälkikäteenkin tarkistamaan, missä kone on mihinkin aikaan liikkunut ja mitä se on tehnyt. –Jos aurauksista tai muusta talvikunnossapidosta on huomautettavaa, korjaantuu tilanne vain olemalla yhteydessä kaupungin suuntaan, Rissanen muistuttaa.