Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Lisää liikkuvuutta ja räjähtävää voimaa – Tempaukset ja työnnöt osaksi harjoittelua – Katso video!

Mikko Lepola lataa tankoon levypainon toisensa perään – eihän nyt ihan köykäisimpien painojen kanssa voi kuvia ottaa. Mies nostaa tangon hallitusti räkistä solisluiden päälle lepäämään. Ensimmäiset etukyykyt menevät kevyesti, eikä Lepolan naama edes juuri punota. Miehen katse on tiukasti edessä, ja kyykky soljuu niin alas, että ala-asennossa takareidet lepäävät pohkeita vasten. Hyvinvointiliikkujaksi itseään kutsuva mies on ollut tuttu näky salilla jo lähes 20 vuoden ajan. Hartiaongelmista kärsinyt Lepola ajautui voimannostotreenistä pikku hiljaa tekemään monipuolisempia ja kokonaisvaltaisempia harjoitteita kahvakuulaa apuna käyttäen. –Olen aina harrastanut liikuntaa monipuolisesti. Kesäisin pyöräilen ja talvisin hiihdän. Sen lisäksi käyn säännöllisesti salilla. Toistoja toistojen perään Painonnoston olympialajeinakin tunnetut tempaus ja työntö apuliikkeineen ovat tulleet miehen harjoitusohjelmaan jäädäkseen. Tempauksessa tanko nostetaan maasta suorille käsille pään yläpuolelle yhdellä liikkeellä. Työntö on kaksivaiheinen: tanko vedetään ensin maasta rinnalle, jonka jälkeen se työnnetään suorille käsille pään yläpuolelle. Molemmat liikkeet ovat teknisiä ja vaativat runsaasti voimaa ja räjähtävyyttä sekä hyvää tasapainoa ja liikkuvuutta. Painonnostotekniikan oppiminen vaatii paljon toistoja. –Nämä liikkeet vaativat paljon liikkuvuutta ja oikein tehtyinä helpottavat muun muassa hartiaseudun, selän ja lantion ongelmia. Harjoitteet antavat hyvän lisän minkä tahansa lajin urheilijoille tai salilla kävijöille. Moneen lajiin liikkeet toimivat suoraan lajinomaisina voimaharjoitteina. Liikkuvuuden lisäksi liikkeistä saa myös lisää voimaa ja kehonhallintaa. Aloittelijan silmiin koordinaatiokykyäkin vaativat tempaus ja työntö voivat näyttää mahdottomilta. –Olen aina kärsinyt huonosta liikkuvuudesta. Kuitenkin liikkeet treeniin mukaan otettuani huomasin joka kerta pystyväni hieman parempaan, hän kertoo. Harjoittelemaan Lepolan oppiin Olympianostot ovat herättäneet kiinnostusta myös muiden salilla kävijöiden keskuudessa. Painonnostoliiton ohjaajakoulutukset käynyt Lepola alkaa pitää nostoihin, tempauksiin, maastavetoihin ja kyykkyihin keskittynyttä tempauskerhoa Keskikeholla helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Kuusiosaisessa kerhossa käydään läpi liikkeiden perusteet, jotka takaavat turvallisen ja tehokkaan harjoittelun. –Koska liikkuvuus on tässä lajissa kaiken perusta, alkaa jokainen puolitoistatuntinen liikkuvuutta lisäävillä harjoituksilla. Jos ennen normaalia salitreeniä lämmittelyyn käytetään aikaa noin 10 minuuttia, käytetään valmistaviin ja liikkuvuutta lisääviin harjoitteisiin vähintään puoli tuntia. Se vaatii monelta asennemuutosta lämmittelyä kohtaan. Tämä laji vaatii sen, että keho on oikeasti valmis kokonaisvaltaisille liikkeille. Lepolan mukaan kiinnostus olympianostoja kohtaan on kasvanut crossfitin yleistymisen myötä. Aiempaa kokemusta ei tarvitse olla, joten kerhoon voi tulla ihan aloittelijatkin. Tuntien teemoina ovat taka- ja etukyykky, maastaveto ja raaka rinnalleveto, rinnalleveto ja työntö, raakatempaus ja valakyykky sekä tempaus ja näiden apuliikkeet. –Mukaan mahtuu kymmenen ihmistä. Jos aiempaa kokemusta ei ole, kannattaisi mukana olla jo ensimmäisestä kerrasta lähtien, Lepola selventää. Tempauskerhon ensimmäinen kerta on sunnuntaina 4. helmikuuta kello 11–12.30 Keskikeholla. "Tämä laji vaatii sen, että keho on oikeasti valmis kokonaisvaltaisille liikkeille."