Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Esittelyläpyskät eivät riitä – Kuhmoisten pitäisi markkinoida itseään nykyistä paremmin

Alkuvuosi toi Kuhmoisiin hyviä uutisia. Viime syksynä ovensa säppiin laittaneelle ravintola Sahanrannalle löytyivät uudet vetäjät. Näillä näkymin ravintolatoiminta pyörähtää käyntiin pääsiäisenä. Uusilla yrittäjillä on ollut 10 vuotta kesäravintola Kangasniemellä. Pikkupaikkakunnalla yrittäminen on siis tuttua. Kangasniemellä asuu noin 5 700 asukasta. Kesäaikaan vapaa-ajan asukkaat kaksinkertaistavat kunnan asukasluvun. Kuhmoisissa asukasluku kolminkertaistuu kesäisin. Ravintola Sahanranta taistelee saman ongelman parissa kuin muutkin pienten paikkakuntien yrittäjät. Yrittäjä Leena Hattunen totesi Jämsän Seudussa 18.8.2017, etteivät talvet ole taloudellisesti kannattavia. Kiinteistön omistaja, eli Kuhmoisten kunta puolestaan halusi, että ravintola toimii ympäri vuoden. Sahanrannan jatko oli Kuhmoisille myös imagokysymys. Satamaa ja sen palveluita kannattaa mainostaa ja markkinoida. Onhan Kuhmoisissa paljon muutakin: Isojärven kansallispuisto ja Päijänne, näin joitain mainitakseni. Vaikka kuntaa yritetään tehdä tunnetuksi Suomessa, kenties maailmallakin, pitäisi mahdollisuuksia hyödyntää nykyistä paremmin. Puolitoista viikkoa sitten järjestetyillä Matkamessuilla näkyivät Jämsä ja Padasjoki, mutta ei Kuhmoinen. Tämä herätti sosiaalisessa mediassa runsaasti keskustelua. Kunnan puolelta muun muassa todettiin, että Kuhmoisilla ei ole sellaisia matkailuun liittyviä kärkituotteita, joita voitaisiin tuoda esiin. Vaikea uskoa, että Matkamessuilla näyttäytyminen olisi tehnyt pahaa Kuhmoisten imagolle. Varsinkaan, kun messuilla vieraili 63 600 kävijää. Ei voi sanoa, että Kuhmoinen ei olisi tehnyt mitään markkinoinnin eteen. Kunnalla on yhteistyösopimus tamperelaisen mainostoimiston kanssa, jolla on parhaillaan tuotannossa yleisesite kunnasta. Vastikään kunta uudisti verkkosivunsa ja tekaisi Visit Kuhmoinen -matkailusivuston. Esittelyläpyskät ja muu markkinointimateriaali ovat kelpoja viestinviejiä, mutta niille tarvitaan yleisöä. Sitä on vaikea saada, jos kukaan ei käytä aikaa varsinaiseen markkinointiin. Matkamessuille olisi pitänyt mennä, eikä kainostella sitä, että kunnalla ei ole viimeisen päälle hiottuja kärkihankkeita. Mitähän sellaista Padasjoella on, jollaista ei Kuhmoisista löydy? ABC-asema? Ei niitä nettisivujakaan kukaan löydä, jos kunta ei käy isolla kirkolla muistuttamassa olemassaolostaan. "Ei niitä nettisivujakaan kukaan löydä, jos kunta ei käy isolla kirkolla muistuttamassa olemassaolostaan."