Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolme jämsäläistä ajaa tällä kaudella Suomen kovimmassa SM-sarjassa – Joonas Lindroos rakentaa uuden kilpurin puuhun ajetun raadon jämistä

Viime SM-rallikauden päättäneessä Tampereen osakilpailussa tapahtui ulosajo, jolla oli vaikutusta myös jämsäläisen Joonas Lindroosin uraan. Lindroos ei suinkaan ollut kuski, joka veti 130 kilometrin tuntivauhdilla Peugeotin päin puuta, mutta se, mitä tuosta autosta on vielä jäljellä, löytyy hänen tallinsa pihalta. Lindroos osti kaveriltaan pököttimenraadon, perkasi sen hylyn ja sai pelastettua autosta tekniikkaa. Kori oli tosin niin romuna, ettei kilpa-autoa saanut sen ympärille rakennettua. Nyt Lindroosin autohallissa on uusi valkoinen Peugeot 208:n kori, jonka päälle uusi auto valmistuu. Edelliset kaudet Lindroos on kaasutellut SM4-luokassa Hondalla, mutta nyt auton vaihdon lisäksi hänellä on edessään myös luokkamuutos SM3:een. Hondalla hän ajaa vielä maaliskuun Jämsän JMK-rallin. 2-vetoinen Peugeot kuuluu R2-sarjan autoihin. Lindroosin Hondakin on 2-vetoinen, mutta autot eroavat toisistaan muun muassa moottorin tilavuuden osalta. –Autoina ne ovat varmaan aika lailla yhtä nopeita, mutta SM3-luokan autot tulevat suoraan tehtaalta. Uutta Peugeotiaan Lindroos kuvailee aidoksi kilpa-autoksi. Erot ovat pieniä SM3-luokassa SM-rallissa on jo ajettu yksi osakilpailu, mutta Rovaniemen tunturirallissa jämsäläisistä ei nähty kuin Jaakko Lavio . Lindroos ei ole saanut autoaan valmiiksi. Viikon päästä ajettava Mikkelikin tulee Lindroosille liian nopeasti, mutta jämsäläisiä Vaakuna-ralliin on lähdössä Lavion lisäksi Joni Viitala . Lindroos aikoo SM-pistejahtiin todennäköisesti vasta sorapintaisille teille toukokuussa. –En ole vielä täysin päättänyt, miten tulen ajamaan. Voi olla, että ajan muutaman SM-osakilpailun ja sitten ensi vuonna koko sarjan. Luokkamuutos tietää Lindroosin kohdalla sitä, että kilpailu sekunneista tulee olemaan entistä tiukempaa. SM3-luokan autojen erot ovat pieniä. –Uusi auto antaa uutta virtaa. Tulevassa luokassa on myös enemmän kuljettajia. Lindroos sanoo, että ralliauton kasaa itse nopeimmillaan noin parissa viikossa, jos siihen käyttää kunnolla aikaa. –Kun tekee itse alusta asti tietää auton kunnolla, ja jos jotain menee rikki, tietää myös, ketä syyttää. Lindroosin valmisteilla oleva R2-sarjan kilpa-auto maksaisi uutena non 60 000 euroa. Jos hän mielisi nelivetoluokkiin, pelkkä auton hintakin pomppaisi yli 200 000 euroon. Laviolla epäonnea avauskisassa Viimeistään kesäkauden alkaessa jämsäläisvahvuuden pitäisi olla huipussaan SM3-luokassa. AUK Jämsän Äijiä edustava Jaakko Lavio aloitti SM-kautensa keskeytyksellä tunturirallin molempina päivinä. –Perjantaina katkesi ensimmäinen vetonivel ja lauantaina meni toinen. Sillä tavalla meni vihkoon koko kilpailu. Lavio arvelee, että uusissa vetonivelissä oli valmistusvirhe. Jämsäläiskuski harmittelee keskeytyksiä, sillä hän lähti tunturiin etenkin sen takia, että siellä oli jaossa 1,5-kertaiset SM-pisteet. –Kaksi ehjää erikoiskoetta pääsin ajamaan. Lauantain 26 kilometrin pätkällä pääsin viiden joukkoon, mutta on SM3 tänäkin vuonna SM-sarjan kovatasoisin luokka. Lavio lähtee metsästämään talvikauden avauspisteitään Mikkeliin reilun viikon päästä. –Pyrin saamaan samanlaisen rytmin päälle kuin viime kesänä. Mikkelin Vaakuna-ralliin 16.–17. helmikuuta on ilmoittautunut myös Joni Viitala. Viitala aikoo ajaa tänä vuonna sekä rallin että rallisprintin SM-osakilpailuja. Rallisprintin kausi alkaa tulevana sunnuntaina Laukaassa. –Ihan hyvillä mielin lähden kisaan. Ajoin vuonna 2016 samassa luokassa samalla autolla ja olin sarjan nopein etuvetokuski, eli luokkavoittoa lähdetään Laukaasta hakemaan. SM3-luokassa kilpaillaan pienillä kaksivetoisilla kilpa-autoilla, jotka on rakennettu kansainvälisten sääntöjen mukaisesti. Autoissa on noin 175–190 hevosvoimaa ja moottoritilavuus on alle 1600 cc. Autot painavat 1 030 kilogrammaa. Luokan autoja ovat muun muassa Citroën C2, Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Twingo ja Skoda Fabia. Lähde: rallism.fi