Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Jämsäläiskuski päätti, että sairastuminen ei lopeta motocrossuraa: "Alussa tuntui, että sairaus vie vallan"

Oranssin moottoripyörän numerokilpi kiiltelee tyhjänä. Vielä viime kaudella Santeri Kinnusen pyörän kilvessä oli numero 91, mutta tulevalla kaudella jämsäläinen ajaa motocrossia numerolla 4. Neljä on myös luku, johon Kinnusen viime kausi päättyi MX2-sarjassa. Se oli juokslahtelaisen tähänastisen uran paras SM-sijoitus. Lisäksi Kinnunen ajoi hopeaa Mika Tammisen ja Roni Kytösen kanssa joukkuemestaruuksissa. –Ensi kaudella jatkan edelleen MX2:ssa. Minulla on realistiset mahdollisuudet vähintään samaan, kuin tänäkin vuonna, Santeri Kinnunen uskoo. Seuraavissa crossikisoissa Kinnunen starttaa samasta, mutta nimeään muuttaneesta FCR Finland Motorsportin tallista. Pyörämerkissä on tapahtunut muutos. Kinnunen ajaa jatkossa KTM-merkkisellä pyörällä. Aiemmin hänet on nähty sekä Suzukin että Yamahan puikoissa. Pyörämerkeissä on pieniä eroja, mutta päälinjat ovat samat: pitää päästä mahdollisimman lujaa. –Pyörä on vasta viikon vanha. En ole vielä päässyt testaamaan sitä, mutta jos tulevana viikonloppuna lähtisin sisähalliin ajamaan, Kinnunen suunnittelee. Laji vaatii sydäntä ja sitoutumista Motocrosskausi alkaa Suomessa todenteolla vasta toukokuussa. Sitä ennen Kinnunen aikoo mahdollisesti suunnata Suomen rajojen ulkopuolelle, joko Baltian maihin tai Keski-Eurooppaan. Aiemmin hän on vuoden vaihteessa käynyt Espanjassa treenaamassa, mutta nyt siihen ei ollut tilaisuutta. –Paljon on kiinni resursseista. Tätä lajia pystyy harrastamaan pienellä budjetilla, mutta jos yhtään haluaa kilpailla tavoitteellisesti, niin se maksaa. 22-vuotias jämsäläinen onkin tyyppiä, joka haluaa tehdä täysillä sen, mihin ryhtyy. –Lajissa menestyminen vaatii rahan lisäksi sydäntä ja sitoutumista. Sairastuminen oli ottaa vallan Sydäntä Kinnuselta lajia kohtaan löytyy. Se on tullut selväksi heti, kun hän ensimmäisen kerran pääsi pyörän päälle 6-vuotiaana. Ensimmäisen kilpailun hän ajoi 11-vuotiaana. –Muutama vuosi sitten minä oikeastaan jo lopetin, mutta sitten heräsin hommaan uudelleen, että tämä ei lopu tähän. Se, miksi motocrossin ajaminen meinasi Kinnuselta loppua kokonaan, ei johdu kuitenkaan siitä, että polte olisi kadonnut. Vaan siitä, että vuonna 2011 Kinnusella todettiin epilepsia. –Alussa tuntui, että sairaus vie vallan. Kohtauksia oli myös useammin kuin nykyään. Epilepsia on asia, joka tulee elämään Kinnusen rinnalla hänen lopunelämäänsä. Sen tiedon kanssa jämsäläinen on oppinut olemaan. Hän tiedostaa, että epilepsia voi joskus rajoittaa tekemisiä, mutta ajamista hän ei ole valmis luovuttamaan sairaudelle. Motocross on miehelle ykkösasia. –Kohtauksia ei ole ikinä tullut kilpailun aikana. Kerran minulta jäi lähtö ajamatta, kun sain kohtauksen kilpailuaamuna hotellilla, Kinnunen kertoo. Hiitoladuilta kuntoa crossikaudelle Tällä hetkellä Kinnusella on menossa peruskuntokausi. Hänen viikko-ohjelmaansa kuuluu niin punttisalia kuin hiihtoakin. –Talven aikana luodaan se kunto, että kesällä jaksaa vetää täysiä. Kinnusen mukaan kilpailuissa sykkeet paukkuvat välillä aivan maksimeissa, mutta normaali syketasokin kilpailun aikana liikkuu 170–190 välillä. Kaksi noin puolen tunnin mittaista kilpailuerää puristavat kuskista varmasti kaiken ylimääräisen irti. –Tämä on minulle vähän kuin päivätyötä, josta ei vaan makseta palkkaa. Sitten lopetan, kun olen saavuttanut sen, minkä haluan, eikä laji enää anna minulle mitään.