Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tomi Jutila puhkuu uutta intoa: "Silloin ajetaan liian hiljaa, jos penkat eivät leviä"

Moninkertainen Locost rata-autosarjan mestari Tomi Jutila on pannut rata-autonsa myyntiin. Nyt jämsäläiskuskin alla pörisevät uudet moottorit. AUK Jämsän Äijiä edustava Jutila ja hänen kartturinsa Tuukka Ulvila aloittivat viime viikonloppuna rallin Suomen juniorimestaruussarjassa (RJSM) V1600 Renault Cliolla. Kangasniemen SM-avauksessa 1. luokkaan starttasi yhteensä 18 autokuntaa. –Olimme realisteja, ettei meillä ole mahdollisuuksia voittoon. Puhuttiin, että on hyvä, jos viiden joukkoon päästään, mutta ajoimme luokassa kahdeksanneksi. Jutilan autokunta palkittiin ajosuorituksestaan kolmella SM-pisteellä. Kärki on Jutilan mukaan kaukana, mutta parempiin sijoituksiin on mahdollisuus, kunhan ajorutiinia tulee lisää. –Ajoimme viime vuonna pari irtorallia, mutta tämä sarja on kovin mahdollinen, mihin tällä autolla saa osallistua. Jutila sanoo, että autoon voisi tehdä parannuksia, mutta kun osat maksavat enemmän kuin auto itse, ei niille ole koettu suurta tarvetta. Rallissa juniori-luokka ei tarkoita sitä, että osallistuja on välttämättä nuori. Luokkia vaihdetaan nousupisteitä keräämällä, ei kuljettajan ikävuosien mukaan. Kahta puolta penkkoihin Suomen metsäteillä ajettavan rallin ja asvaltilla kilpailtavan rata-autoilun ero on iso. Rallissa ajetaan pimeään, eli kuski ei näe ennakkoon, mitä minkäkin mutkan takana on edessä. –Ehkä nuoremmilla on vähemmän itsesuojeluvaistoja ja he vetävät nyppylät kaasu pohjassa. Minun on pakko vähän painaa jarrua. Jutila nauraa, että kuskin itseluottamus toki kasvaa aina rallin edetessä. Kangasniemellä siitä saatiin esimakua, kun jämsäläinen mutkitteli viimeisellä erikoiskokeella, vain 300 metriä ennen maalia. –Mentiin kahta puolta penkkoihin. Ulvila vaan totesi, että hän ei ala lapioimaan. Sain kuitenkin pidettyä auton tiellä ja pääsimme maaliin. Syy auton holtittomaan menoon on Jutilan mielestä pääasiassa se, että hän ajoi ensimmäistä kertaa kilpaa pimeässä maastossa. –No, silloin ajetaan liian hiljaa, jos penkat eivät leviä yhtään, mies toteaa. Kuskista kartturiksi isälle Seuraavassa kisassa Jutila istuu omassa autossaan pelkääjän paikalle. Hän on nimittäin lupautunut lainaamaan Clion isälleen Ilkalle ja ryhtyvänsä itse kartturiksi ensi viikonlopun harrasteralliin Keuruulle. –Olen kerran aiemmin ollut isän kyydissä. On kamalaa, kun itseltä puuttuu ratti ja poljin. Onneksi isä on kokenut kuski. Ralli viekin Jutilan vapaat viikonloput seuraavan kuukauden ajan. Keuruun jälkeen RJSM-sarja jatkuu Oulussa, ja maaliskuun alussa on JMK-ralli kotimaisemissa Jämsässä. RJSM-sarjassa ajetaan yhteensä viisi osakilpailua, joista kaksi kilpaillaan talvella. Oulun jälkeen sarja jatkuu kesäkuussa Kouvolassa. Kesällä Jutila lähtee kokeilemaan vauhtiaan myös aivan uudessa sarjassa. Hän on hankkinut Roadsport 2B - ratasarjaluokkaan sopivan Toyota Carina ST191 -koppiauton. –Locostini etsii hyvää kotia, 11 vuotta riitti sitä sarjaa. Autoilu on minun juttuni. Välillä pitää kokeilla jotain uutta, että motivaatio säilyy.