Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Personal trainer ohjaa Tuirea kohti 15 kilon painonpudotusta

Julkista elämäntaparemonttia aloittelevan länkipohjalaisen Tuire Riekkovaaran personal trainerina toimii Minna Stenberg . Kaksikon työ alkaa toden teolla ensi viikolla kehonkoostumusmittauksella ja kuntotesteillä. Tämän jälkeen kuntoilu alkaa Stenbergin laatiman liikuntasuunnitelman mukaisesti. Epäsäännöllistä ruokailua ja herkkujen syöntiä suitsitaan ruokaohjeiden avulla. Riekkovaaran tavoitteena on tiputtaa painoa tämän vuoden aikana 15 kiloa. Samalla hän mielii kehoon lisää voimaa. –Vähän jännittää mitä tästä tulee. Sohvaperuna-arkeen tulee iso muutos. Sokerit ja valkoinen jauho pois ruokavaliosta Stenbergin mielestä 15 kilon painonpudotustavoite on realistinen. –Katson aina asioita terveyden näkökulmasta. Tuollaisella kilomäärällä Tuire saisi jo reippaasti terveyshyötyjä. Personal trainerin töitä vuosia tehneenä hän korostaa pysyvää elämäntavan muutosta. Alkuun kannattaa lähteä maltilla, jotta keho tottuu liikkumiseen. –Elämäntapamuutoksissa tärkeä pointti on, että opetellaan syömään terveellisesti ja liikkumaan säännöllisesti. Se tuo lisää energiaa ja jaksamista arkeen. Stenberg harmittelee, että monet sortuvat tiukkaan dieetti- ja kuuriajatteluun, jolloin muutokset eivät jää pysyviksi. Ennemminkin paino tulee korkojen kanssa takaisin. Oikein syöminen tarkoittaa Stenbergin mielestä mahdollisimman puhdasta ruokaa. Samalla ruokavaliosta karsitaan minimiin sokeri ja valkoiset jauhot. –Näistä kahdesta tulee meidän kulttuurissamme eniten paino-ongelmia. Erityisesti sokeri on ruokavaliossa turha, tulemme toimeen ilman sitäkin. Sen sijaan rasva ei ole yhtä paha asia, sillä kehomme tarvitsee sitä. Personal trainer on kuntoilijan tsemppari Personal trainer -palveluiden käyttäminen lisääntyy jatkuvasti. Stenbergin asiakkaista suurin osa on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät saa itseään yksin liikkeelle. –Heille ratkaisu on, että käymme tekemässä treenejä yhdessä. Liikkuminen onnistuu paremmin yksinkin, kun he tietävät, että kyselen välillä miten liikunnan suhteen menee. Personal trainer ei kuitenkaan ole ihmeiden tekijä. Oman motivaation pitää olla kunnossa, jotta tuloksia tulee. –Olen tsemppari ja ohjeiden antaja, mutta en pysty liikkumaan kenenkään puolesta.