Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Jämsäläiset treenaavat jääradalla – "Kyllä tässä hommassa koville joutuu ja hiki tulee"

Alkuvuoden hyvät pakkaskelit ovat mahdollistaneet Olkkolan jääradan käyttöönoton. Reilun kuukauden ajan ovat moottoripyörät pörisseet jäällä. Jämsäläiset Ville Mäntynen sekä Kaapo Turma ovat olleet radan vakiokäyttäjiä jo useamman vuoden ajan. Nyt kaverukset harjoittelevat tosimielellä jääradan SM-sarjaa varten. Mäntysellä on jo yksi osakilpailu takanaan uudella 450-kuutioisella KTM-pyörällään. –Seinäjoella meni tosi hyvin. Viime kaudella olin A-sarjassa kokonaispisteissä neljästoista. Nyt sijoituin tässä osakilpailussa seitsemänneksi. Omasta mielestäni meni todella hyvin, tavoitteet ylittyivät. Mäntysen luokan Seinäjoen osakilpailun voitti ratamoottoripyöräilyn ammattilainen Mika Kallio . Myös muita nimekkäitä Road Racing -kuskeja löytyy jääratakilpailujen osanottajalistalta, muun muassa Aki ja Niklas Ajo . Ajajia jääratakilpailuissa on useasti toistasataa. Mäntynen siirtyi täksi kaudeksi edustamaan Saarijärven moottoripyöräurheilijoita. –Saarijärvellä toiminta on enemmän jääratapainoitteista kuin täällä. Siellä on paljon lajin harrastajia, joiden kanssa harjoitellaan yhdessä. Kilpailuissa lähdöllä on suuri merkitys ja niitä on kehittävämpää harjoitella porukassa. Tuleehan lajin parissa reissattua, kun vaihdoin seuraakin. Kierrämme harjoittelemassa eri radoilla. Olkkolan jälkeen lähimmät jääradat löytyvät Petäjävedeltä, Orivedeltä ja Saarijärveltä. Kaapo Turman menopelinä on myös KTM ja luokkana 250-kuutioisten B-sarja. Nuorukainen edustaa Jämsän Seudun Moottorikerhoa. –Tarkoitus olisi avata kilpailukausi omalta osaltani Orivedellä. Olen harjoitellut täällä viikonloppuisin ja useasti arkisinkin. Kyllä tässä hommassa koville joutuu ja hiki tulee. Juttu jatkuu videon jälkeen. Renkaita kuluu Jääratakilpailu koostuu ensin aika-ajoista, mikäli sarjassa on yli kaksikymmentä ajajaa. Viisitoista parasta pääsee A-finaaliin. Loput joutuvat B-finaaliin. Aika-ajoilla on suuri merkitys. Jos siitä saa huonon lähtöpaikan, joutuu ajamaan edellä ajavien kuljettajien piikkipyörien nostattamassa lumisumussa. Mäntysen mukaan yhdellä takarenkaalla ajaa noin kolme tuntia, jonka jälkeen tilalle on vaihdettava uusi piikkirengas. –Renkaita pitää olla varastossa. Kilpailu kuluttaa aina yhden takapyörän. Radalle toivotaan lisää käyttäjiä Mäntystä ja Turmaa viehättää vauhdin hurma, joka veti heidät lajin pariin. Keskinopeus Mäntysen edellisessä kilpailussa oli yli sata kilometriä tunnissa. Kaverukset toivovatkin lisää kuljettajia tämän vauhdikkaan lajin pariin. Olkkolan jääradalla on tilaa. He toivottavat kaikki enduro- ja motocross -harrastajat sekä muut lajista kiinnostuneet testaamaan ja ajamaan Olkkolan jääradalle. –Tänne voi tulla ihan vaan katselemaankin ja grillaamaan vaikka makkaraa, vauhtiveikot kutsuvat.