Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Miss Rokkirallin viime kisa meni katolleen: "Sitten sitä oltiin pyörät kohti taivasta" – Lauantaina uusi yritys Jämsässä

–Nyt se on taas iskussa, Susanna Kallioniemi kertoo rokkiralliautostaan. Rokkirallin edellinen osakilpailu viime viikonloppuna Pieksämäellä meni Kallioniemen osalta kirjaimellisesti katolleen. Lady-luokassa ajava jämsäläinen oli tulossa lisälenkiltä takaisin radalle, kun auto lähti sakkaamaan. –Penkat ovat yllättävän kovat. Auto sai kimmokkeen ja sitten sitä oltiin pyörät kohti taivasta. Loukkaantuminen tuli vain henkisten kolhujen muodossa. Kallioniemi on ilmoittautunut tulevan lauantain Jämsän Rokkiralliin nimellä Miss Rokkiralli. Nimi juontaa juurensa alkuvuoden leiditapaamiseen Himoksella, jossa 16 rokkirallia ajavaa neitoa äänestivät keskuudestaan missin. –Iällä en ainakaan voittanut, sillä olin porukan vanhin, Kallioniemi nauraa. Ylä-Kerkkolan peltoradalla Kallioniemi taistelee Leidiluokassa autolla, jonka hän osti käytännössä pakkoraossa edelliskauden viimeisen osakilpailun jälkeen. Jämsäläinen ei olisi välttämättä hankkinut uutta autoa tälle kaudelle, mutta hänen oli pakko, sillä Kallioniemen ajopeli ostettiin arpajaisten lopuksi. Rokkirallissa tehdään nimittäin aina kilpailun jälkeen kauppaa finaaliin selvinneillä autoilla. Jos arpaonni on myötä, ei omaa ajopeliä tarvitse myydä, mutta jos onnetar ei suosi, joutuu menopelin luovuttamaan uuteen kotiin 650 euron hinnalla. –Aika monta kertaa olen joutunut myymään autoni, viidettä vuotta Rokkirallia ajava jämsäläinen kertoo. Aivan kuka tahansa ei voi autoja ostella. 20 euron hintaisia arpoja saa lunastaa, jos on ajanut rokkirallia viimeisen vuoden sisällä. Poikkeuksen myyntiautoihin tekee ainoastaan Super Rock -luokan menopelit. Superissa finaaliautot saa kuljettaa kotiin ilman myyntivelvoitetta. Superluokka on tarkoitettu tehokkaimmille autoille. Ilmoittautumisaikaa on vielä tämä päivä Lauantaina starttiviivalle tulee ainakin yli 70 kuskia. Ilmoittautumisaikaa on vielä tiistaina keskiyöhön, mutta jo nyt ollaan hyvissä lukemissa. –Talvikaudella osallistumismäärät jäävät noin 80–90 autoon. Kesäkaudella lähtijöitä on enemmän. Viime viikonloppuna Pieksämäellä oli mukana 89 autoa. Ylä-Kerkkolan peltorata näyttää hyvältä. Penkat ovat korkeat ja jäärata vaikuttaa kestävältä. Pakkaset suosivat myös kilpailun järjestäjiä. Jämsän Rokkiralli on sarjan kolmas kilpailupaikka. Kaikki luokat ajetaan lauantaina 24. helmikuuta kello 10.30 alkaen. Kilpailupaikan osoite on Ylä-Kerkkolantie 20, Jämsänkoski. Opasteet kilpailupaikalle löytyvät Jämsän Shelliltä ja Jämsänkosken Nesteeltä. Rokkirallin talvikausi alkoi tammikuussa Rantasalmella, josta jatkettiin viime viikonloppuna ajettuun Pieksämäen kisaan. Jämsän jälkeen lumella ajetaan vielä maaliskuun alussa Saarijärvellä. Kesäkisoja on tiedossa neljä, joista ensimmäinen on huhtikuussa Vilppulassa. Monta jämsäläisnimeä mukana Kovimpaan luokkaan, eli Superiin on ilmoittautunut tällä hetkellä 11 autokuntaa, joiden joukossa ovat jämsäläiset Janne Virkkunen ja Eetu Virkkunen. Etuvetoluokassa eli Vetarissa nähdään jämsäläisistä Henri Kallioniemi, Saku Polvilampi, Pekka Kivelä, Petri Koiranen, Aarre Luoto sekä jämsänkoskelainen Joni Kelloperä. Vetarin autoja saa virittää, mutta turbot ja ilokaasut ovat kiellettyjä. Leidiluokassa ajavat täysi-ikäiset naiset. Etu- ja takavetoisille autoille suunnattuun luokkaan on tällä hetkellä ilmoittautunut 11 kuskia. Heidän joukossaan ovat Miss Rokkirallin lisäksi jämsäläiset Laura Huhtinen ja Ira Luoto. Kardaani-luokassa ajaa näillä näkymin vain ulkopaikkakuntalaisia kuskeja, mutta Junior-luokassa kaasuttelevat Erja Luoto ja Severi Suosaari. Kardaani-luokan autot ovat takavetoisia, junnuissa saa ajaa myös etuvetoisella menopelillä. Junioriluokassa ajavat 15–18-vuotiaat kuljettajat, jotka läpäisevät ajokokeen kilpailuradalla päätuomarin arvioivan silmän alla. Junnuluokan kuskit suorittavat lisäksi kirjallisen kokeen, ja heidän on pyydettävä vanhemmiltaan lupa rokkirallin ajamiseen. Superissa ja junioreissa on kosketuskielto, eli ohittamisen pitää tapahtua puhtaasti ajamalla. Junioriluokan auto eroaa myös siten, että junnuautosta on löydyttävä sivupeilit molemmilta puolilta. Muissa luokissa autojen väliset kylkikosketukset ovat kisan aikana sallittuja, kunhan molempien kulkusuunta on sama.