Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

"Aika järkyttäviä tuloksia" – Kehonkoostumusmittauksen tulokset kauhistuttavat Tuirea ja Henryä

Tuire Riekkovaaran elämäntapamuutoksen lähtötaso selvitettiin kehonkoostumusmittauksessa. Sähköimpulssien avulla kehon läpi käyvä kone antoi eritellyt tulokset kehon rasvamassasta, viskeraalisesta rasvasta, lihasten määrästä ja monesta muusta asiasta. –Tulokset näyttävät kamalilta. En minä odottanutkaan mitään kaunista katsottavaa, mutta järkyttäväthän nämä ovat. Koneen mittaama 80 kilon paino ei tullut Riekkovaaralle yllätyksenä, mutta rasvamassan määrä sen sijaan järkyttää. Eniten tuloksissa huolestuttaa viskeraalisen eli sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrä, joka lisää diabeteksen, sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Personal trainer Minna Stenberg kuitenkin lohduttaa, että asia on korjattavissa. Keskivartaloon kertyneille liikakiloille annetaan kyytiä liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla. Selkälihakset hyvässä kunnossa Kuntotesteillä ja liikkuvuusharjoitteilla selvitettiin puolestaan kunnon nykytilaa. Kolmekymppinen Riekkovaara pääsi puolen minuutin kyykkytesteissä arvosanaan hyvä. Selkälihakset ovat tällä hetkellä keskimääräisessä kunnossa, kun asiaa verrataan muihin samanikäisiin naisiin. Sen sijaan muunnellun punnerruksen ja vatsalihastestin tulokset osoittautuivat heikoiksi. Tuettuna istumaan nousuna tehdyssä vatsalihastestissä Riekkovaara sai puristettua yhden hyväksytyn suorituksen. –On yleistä, että vatsalihakset ja yläkroppa ovat heikommat kuin alavartalo, Stenberg luonnehtii tuloksia. Riekkovaara on testien jälkeen helpottunut. –Kokonaisuus huomioiden testit menivät paremmin kuin osasin odottaa. Testien jälkeen 15 kilon painonpudotusta lähdetään tavoittelemaan Stenbergin laatimaa kunto-ohjelmaa noudattamalla. Viikko-ohjelma pitää sisällään kaksi kuntosalitreeniä ja yhden kestävyysliikuntakerran, joka suoritetaan myös kuntosalin laitteilla. –Aluksi kuntoilussa keskitytään enemmän kestovoiman kehittämiseen, jotta saadaan hyvä pohja tehokkaammalle treenille. Etenemme nousujohteisesti lisäämällä tehoja vähitellen. Arkiaktiivisuutta lisää Omatoimisesti elämäntapamuutosta aloitteleva Henry Bäcklund osallistui myös Jämsän Seudun järjestämään kehonkoostumusmittaukseen. Tulosten näkeminen aiheutti 39-vuotiaassa miehessä epäuskoisen naurahduksen. –Aika järkyttäviä tuloksia. Tämä paperi toimii varmaan jonkinlaisena motivaattorina muutokselle. Sellainen 10–12 kilon painonpudotus voisi vielä olla inhimillinen tavoite. Nykyisellään hieman päälle 100-kiloinen mies kokee, että työpäivän jälkeen sohvalle köllähtäminen on liian helppoa. Myös ruokailutottumuksissa on toivomisen varaa. Stenberg neuvoo miestä aloittamaan muutoksen arkiaktiivisuutta lisäämällä. –Ihmiset käyttävät autoa liian helposti pieniinkin matkoihin. Myös hissi kannattaa vaihtaa rappusiin. Tällaisilla pienillä muutoksilla saa jo helposti lisättyä energiankulutustaan ja pääsee liikkumisessa alkuun. On tärkeää tehdä liikkumisesta säännöllinen tapa. Jo puoli tuntia kaksi kertaa viikossa on hyvä alku, jos vielä ei liiku ollenkaan.