Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Kuunnelkaa kuluttajia

Isot kansainväliset yritykset ovat pitkin viime vuotta ilmoittaneet luopuvansa virikehäkkikanaloissa tuotettujen kananmunien käytöstä. Lidl, Nestlé, Carrefour ja Sodexo muutamia mainitakseni. Helsingissä opiskelijaravintolatoimintaa pyörittävä HYY Yhtymä kertoi, että sen ravintolat luopuvat häkkikananmunien käytöstä. Jatkossa ravintolat käyttävät ainoastaan lattiakanaloissa tuotettuja kananmunia. Yhtymä perusteli päätöstään muun muassa sillä, että se haluaa tehdä ratkaisuja, jotka ovat eettisesti kestäviä. Virikehäkkikanojen munia tuottava Munax Oy ei sulattanut päätöstä. Munaxin toimitusjohtaja laati avoimen kirjeen, jossa hän puolustaa virikehäkkien käyttöä. Kirjeessä sanotaan muun muassa näin: "Jos kuluttaja valitsee jonkun toisen tuotantomuodon niin ala kyllä investoi siihen ja kehitys on kestävää ja taloudellisesti mahdollista myös tuottajalle" . Yritystä ei voi rinnastaa yksittäiseksi kuluttajaksi, mutta mielestäni yritykselläkin on oikeus päättää, mitä tuotetta se käyttää. Kuluttaja on sitten se, joka äänestää jaloillaan, jos yrityksen tarjoama tuote ei hänelle kelpaa. Eikös markkinatalouteen kuulu yritysten välinen kilpailu? Kilpaillaan siitä, kenen tuotteita kuluttajat ostavat. Kanamunien kulutus on kasvanut viime vuosina, ja entistä enemmän kuluttajat ovat kertoneet suosivansa vapaan kanan munia. Vielä kymmenisen vuotta sitten suomalaisista kanoista yli 80 prosenttia asui häkissä, nyt luku on enää 60. Sen sijaan lattiakanaloiden määrä on kasvanut yli 30 prosenttiin. Viime vuonna virikehäkkikanaloiden kanamunien tuotanto väheni kolme prosenttia, kun taas lattia- ja ulkokanaloissa tuotettujen munien määrä kasvoi kahdeksan prosenttia. Tästä aiheesta on keskusteltu pitkään. Vaikka keskusteluja ei tiiviisti seuraisikaan, ei voi välttyä trendiltä, joka puhuu kanojen häkitystä vastaan. Itse ainakin valitsen sellaisen kanan munan, joka ei ole joutunut elämään A4-paperiarkin kokoisella alalla. Lapsena näin läheltä, millainen häkkikanala on. Silloiseen menoon verrattuna tuotantomuotoon on toki tullut paljon parannuksia, mutta ei se silti minun kohdallani toimi. Teen valinnan joka kerta, kun ostan jotain. Puhutaan sitten kananmunasta, lihasta, kasviksesta tai vaatteesta. Omilla valinnoillani kerron, mitä minä haluan. Tuottajat kuunnelkaa meitä tarkalla korvalla, jos meillä on jotain asiaa.