Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Jussi Arvaja ennakoi cc-kauden avausta: "Voi tulla enemmän selviytymistaistelu"

Moottoripyörälaji Cross countryn SM-kausi polkaistaan käyntiin lauantaina Hämeenlinnan Parolassa. Tiedossa on raskas kilpailu, sillä reitti on savipohjaa lähdöstä maaliin, ja kaikki tietävät, miten märkää maastossa yleisesti tällä hetkellä on. –Voi tulla enemmän selviytymistaistelu kuin kilpa-ajoa, A-luokassa starttaava Jussi Arvaja arvelee. Arvaja on nähnyt kuvia Parolan teistä ja kaikki merkit viittaavat siihen, että ajolasit tullaan vaihtamaan kisan aikana useamman kerran. Kurapuvullekin olisi varmasti käyttöä. Jämsän Seudun moottorikerhosta viikonlopun cc-kilpailuun on ilmoittautunut 11 kuskia, joista Arvaja on ainoa A-luokassa ajava. Kuhmoisten moottorikerhosta reitille on lähdössä kaksi kuskia. Yhteensä kilpailun 10 eri luokassa ajaa lähes 400 kuljettajaa. –A-luokassa on kovia crossikuskeja, kuten Miro Lehto , joka voitti viime vuonna cc:n mestaruuden. Enduropuolelta Toni Eriksson on ehkä kovin, Arvaja toteaa. Cross countryssä ajetaan tänä vuonna ainoastaan kolme SM-osakilpailua. Arvaja päättää osallistumisestaan loppuihin osakilpailuihin lauantain tuloksen perusteella. –Jos tulee hyvä sijoitus, niin on se sitten kierrettävä kaikki. Jännityksellä lähden katsomaan, miten käy. Pari tuntia maksimisykkeellä Arvaja ei ole pariin vuoteen ajanut cc-kilpailuja sen takia, että hänellä on ollut ongelmia käsien puutumisen kanssa. Esimerkiksi endurossa käsien puutuminen ei ole niin suuri ongelma, kun kädet saa auki kilpailun aikana rauhallisemmilla siirtymillä. Cross countryssä se ei onnistu. –Siinä ajetaan kaksi tuntia putkeen, niin kädet eivät aukea. Kilpailulajina cross country on Arvajan mielestä rankempi kuin esimerkiksi enduro. –Normaali endurokisa kestää päivän, mutta tempo on rauhallisempi. Tässä mennään koko ajan niin paljon kuin lähtee. Ei tätä voi tietenkään verrata parin päivän Päijänneajoon, mutta muuten laji on vaativa. Cross coutryssä kuskit lähtevät matkaan samaan aikaan. Lähtömerkkiä pitää odottaa sammutetuin moottorein, ja kun lähtömerkki kajahtaa, saa pyörän käynnistää. SM-tasolla kisassa ajetaan parin tunnin ajan noin 10–20 minuuttia kestäviä kierroksia. Voittaja on se, joka ehtii kilpailuajan puitteissa ajaa eniten kierroksia. –Reitti vaihtelee metsän, hiekan ja välillä crossiradankin välillä, kuten esimerkiksi meillä Jämsässä.