Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Extremetesti tuotti ongelmia jämsäläiskuskeille Espanjan MM-osakilpailussa: "On haettava renkaita ja alettava ajaa niiden yli"

Enduron MM-kausi jatkui viime viikonloppuna Espanjassa. Jämsäläiskuskeista mukana olivat ensimmäistä vuottaan aikuisten sarjassa ajava Eemil Pohjola ja motocrossista enduroon vaihtanut Youth-luokassa kaasutteleva Roni Kytönen . Maaliskuun MM-sarjan avausviikonloppu Suomessa meni Pohjolalta osin penkin alle, sillä hän joutui keskeyttämään toisena päivänä. Päijänteen ympäriajon yhteydessä ajetun MM-sarjan sunnuntai sujui Pohjolalta kuitenkin hyvin. Espanjassa jämsäläinen starttasi reitille yllätyksekseen jo ensimmäisten kuskien joukossa. –Olen aina ennen ajanut junnuissa, joten olen saanut valmiin jäljen. Nyt lähdin puhtaalle reitille, jolla oli mennyt vasta pari pyörää ennen. Puhdas väylä ei sinänsä ole mikään ongelma, mutta Pohjolan mukaan hän olisi voinut miettiä ajolinjoja paremmin, kun hän käveli reittejä ennen kilpailua. Kilpailuviikonloppu alkoi perjantaina supertestillä, joka meni Pohjolan mielestä surkeasti. Supertestiltä kuski voi saada hyvityssekunteja, mutta käytännössä isoa etua supertestillä menestymisestä ei saa. –Lauantai meni ihan ok. Olin alussa viidentenä, mutta tipuin seitsemänneksi, kun kaaduin endurotestillä, E1-luokassa ajava jämsäläinen kertoo. Sade vesitti reitit Kuskit ajoivat lauantaina neljä kertaa enduro- ja extremetestit läpi ja crossitesti vedettiin kolmesti. Sunnuntaina oli edessä sama rypistys, mutta kelin muuttuessa kuivasta kaatosateeksi, extremetestiä helpotettiin ja crossitestiltäkin rajattiin suurin lätäkkö pois. –Sunnuntaina oli karmea keli. Tuli vettä, välillä satoi rakeita ja sitten paistoi aurinko. Sitten taas satoi. Oli todella kylmä, ja koko ajan kastui. Ensimmäisten kuskien vitsaukseksi tuli taas reitin avaaminen joka kierroksella, sillä kierrosten välillä sade sai mäskin valumaan reitille. Tulosten osalta Pohjolan sunnuntai sujui lauantaita paremmin, sillä lopputuloksissa hän oli viides. –Ajollisesti meni paremmin, vaikka siltä ei tuntunut, kun kaaduin joka kerta extremetestillä ja kerran enskatestillä. Portugaliin maanantaiaamuna saapunut Pohjola alkaa nyt valmistautua jo seuraavaan osakilpailuun, joka ajetaan Castelo Bancossa ensi viikonloppuna. –Keskiviikkona alan kävelemään reittiä heti aamusta. Siinä menee koko päivä. Pyörälle ei ehdi tekemään oikein mitään, mutta yritän saada ajon kulkemaan paremmin. Vieläkin tuntuu vähän varovaiselta, en tiedä, vaikuttavatko viime kauden loukkaantumiset vielä takaraivossa. Tälle kaudella Gas Gas:n tiimiin vaihtanut Pohjola sanoo, että uuden tallin kanssa on sujunut hyvin, vaikka aina yhteistä kieltä ei olekaan. –Mekaanikkoni onneksi puhuu hyvää englantia. Mukavaa porukkaa ovat, ja minulle on koko ajan sanottu, ettei pidä tiimin puolesta ottaa mitään tulospaineita. Renkaat kasaan ja treenaamaan Ensimmäistä kokonaista kauttaan MM-sarjassa ajava Kytönen oli avauspäivänä EY-luokassaan seitsemäs. Sunnuntaina jämsäläinen kohensi sijoitustaan pykälällä. Pyhä oli ajollisestikin Kytöselle parempi päivä, sillä hän otti esimerkiksi pohja-ajan endurotestillä. Kytönen Motorsportin kuljettaja ei ole kuitenkaan täysin tyytyväinen suoritukseensa. –Ei mennyt hirveän hyvin. Extremellä oli aika paljon ongelmia, mutta muilla testeillä ajoin ihan hyviä aikoja. Tiimi ja pyörä pelasivat hienosti. Kytönen kertoo, että pellolle rakennetut extremetestit kauhakuormaajanrenkaineen ja tukkeineen tuottivat ongelmia etenkin sunnuntaina, kun sade liukasti pohjaa. –On haettava renkaita ja alettava ajaa niiden yli. Tiedän, että vauhtia minulla on, mutta taito ei vielä riitä vaikeisiin olosuhteisiin, hän analysoi. Kytönen toteaa heti perään, että jos aikoo pärjätä, on kehitystä pakko tulla. Kovaa treeniä on siis luvassa seuraavat pari viikkoa ennen Romaniassa ajettavaa EM-osakilpailua. Portugalissa Kytöstä ei nähdä, sillä seuraava MM-osakilpailu Youth-luokan osalta ajetaan vasta noin kuukauden kuluttua.