Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Volkkari kehitti tulevaa rallikilpuria Autiontiellä – Katso videolta, kuinka Pontus Tidemand kurittaa soratietä

–Tämä on piristystä tänne korpeen. Ei täällä muuten mitään tapahtuisi, toteaa Oiva Jokinen . Jokinen on yksi 40:stä jämsäläisen Autio-Lehto yksityistien osakkaasta, joiden ylläpitämällä tiellä ralliautoja testataan vuosittain. Torstaina Autiontie oli Volkswagenin testipätkänä. –Mielellään otamme heidät tänne. Testeillä on meille iso taloudellinen merkitys, Jokinen sanoo. Ralliautot kurittavat soratietä, mutta pohjat saadaan pidettyä kunnossa testeistä saatavilla maksuilla. Jokinen sanoo, että viimeiset pari vuotta tien yksikkömaksut on saatu kuitattua korvauksilla ja murskettakin voidaan lisätä pintaan noin 600 tonnia vuosittain. –Tie ei välttämättä pysyisi näin hyvässä kunnossa ilman testaajia. Testit hyödyttävät veronmaksajia Rallitestipaikkoja järjestävän Motorsport Solutions Finland Oy:n Toni Mäkinen sanoo, että enemmän testien aiheuttamista tiesuluista häiriintyvät läpikulkijat kuin vakiasukkaat. Yleensä ihmiset ovat kuitenkin myötämielisiä, onhan Suomessa totutusti paljon rallifaneja. –Yksityiset tiehoitokunnat saavat tienkäyttökorvauksen, ja kunnostamme myös valtion teitä, josta hyötyvät kaikki veronmaksajat, kun raha korjaukseen tulee ulkomailta, Mäkinen sanoo. Juttu jatkuu videon jälkeen. Ruotsalaiskuski kurittaa Suomen soratietä Torstaina Jokisen kodin pihamaalle Hallissa on levittäytynyt Volkswagenin väkeä. Volkkaria ei tänä vuonna nähdä rallin MM-sarjassa, mutta testiauton kuski esiintyy sielläkin. Ruotsalainen Pontus Tidemand ajaa Skodalla, mutta hän oli Jämsässä kehittämässä saman yrityksen toista merkkiä. –Jämsän seudun teillä on otolliset olosuhteet testata ralliautoja, Mäkinen kertoo. Jämsästä kotoisin olevan Mäkisen yritys tarjoaa ralliväelle kaiken valmiiksi. Mäkinen tekee tiekatalogin, josta tehtaat voivat valita, missä ne haluavat ajaa. Luvitukset, sulkumiehet ja esimerkiksi videot testipätkistä kulkevat nekin Mäkisen käsien läpi. Testistä hyötyvät myös muut kuin Mäkisen yritys ja tiehoitokunnat. VW:n varikolta löytyy tällä kertaa esimerkiksi ruokapalvelu ja bajamaja. Ralliväki myös yöpyy Hotelli Jämsässä. –Kaikki asiakkaat tulevat Euroopasta. He tuovat hyvin rahaa paikallisille yrityksille. Himoksen festarit aiheuttavat sen, että esimerkiksi seuraava asiakas majoittuu muualle. MM-rallin alla alkaa testiruuhka Mäkisen yritys tuottaa rallitestauspalveluja nyt kuudetta kesää. Merkeistä ainoastaan Toyota ei käytä Mäkisen palveluita. Eniten testipäiviä ajetaan ennen Suomen MM-rallia. –Tämä asiakas ei osallistu ralliin, mutta he kehittävät autoa, jolla sinne voidaan joskus osallistua, Mäkinen kertoo Volkswagenista. Tidemandin alla pörisee VW Polo R5-luokituksen auto, jolla voidaan joskus kilpailla WRC2-sarjassa. Auto on samanlainen, jolla esimerkiksi Kalle Rovanperä ajaa. –Tiimit viettävät täällä kolmesta viiteen päivään. Riippuu siitä, kuinka monta kuskia osallistuu Suomen ralliin, Mäkinen sanoo. Rallitiimit käyttävät usein samoja pätkiä joka vuosi, jotta he näkevät, miten auto on kehittynyt. Mäkinen kertoo, että Citroën vierailee säännöllisesti Kuhmoisten Pirttikulmantiellä ja Volkkari on puolestaan tykästynyt Autiontiehen. MM-reittejä ei luonnollisesti pääse testaamaan, mutta ne tiet, jotka jäävät kilpailusta pois, ovat suosittuja. Tänä vuonna mielenkiintoa on herättänyt etenkin Ouninpohjantien osuus, sillä se sitä ei ajeta Suomen rallissa. –Kun siellä saa auton toimivaksi, niin se toimii myös muualla, Mäkinen toteaa.