Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Oli kesä oli mopo – Pappa-Tunturilla ajellessa ehtii väistellä perhoset ja haistaa kesän tuoksut

Pappa-Tuntureilla ajava pariskunta on jo muutaman vuoden kääntänyt jämsäläisten suupielet hymyyn siellä, missä ikinä liikkuukaan. Kaikki alkoi kolme vuotta sitten, kun Petri Salmiselle iski paha kesämopokuume. –Tuli sellainen polte, että pitää saada Pappa-Tunturi, Salminen kuvailee. Salminen tilasi vuosimallin 1976 menopelin mopoja entisöivästä Finn-Moposta tilaustyönä. Ja koska kyllähän mopoilija kaverin tarvitsee, etsittiin myös Tuula Hankamäelle mopo. Vuosimallin 1987 kaunotar löytyi sysmäläisen liiterin perältä, ja näin oli molemmilla mopot alla. Punaiset, tietenkin. –Meillä on niin alkuperäiset mopot kuin mahdollista, Salminen sanoo. Salmisen mopo sai jopa ykköspalkinnon mopojen entisöintikilpailussa. Mutta eivät mopot ole vain silmänruokaa. Pariskunta ajaa mopoilla pitkiäkin matkoja. Hitaampi matkustustapa on osa mopoilun viehätystä. –Ennen ihmiset kävivät töissäkin mopolla. Lähdettiin vain sen verran aikaisemmin, että ehdittiin, Salminen muistuttaa. Mopot kulkevat noin neljääkymppiä. –Näillä ehtii väistää perhoset ja haistaa kesän tuoksut. Mutta minne tässä elämässä on kiire, Hankamäki sanoo. Sekä Salmisella että Hankamäellä mopoilu on ollut verissä teini-iästä asti. –Mopoja on ollut aina. Kun olin 15, isä kysyi, ostetaanko Tunturi Tiger vai pappamopo, Salminen kertoo. Mopolla tuli tutuksi kotiseudun Juokslahden pellot ja tiet. Myös Tuula Hankamäelle mopoilu kuului vahvasti nuoruuteen. –Olen ajanut mopolla 13-vuotiaasta. Koskenpäällä se oli keino päästä tapaamaan kavereita ja mennä esimerkiksi yhdessä uimaan, Hankamäki muistelee. –Se oli hirveän tärkeää, mopolla alettiin kulkea heti kun lumet sulivat. Nyt Pappa-Tuntureilla ajetaan kuitenkin vain kesäisin. Talvisin Salminen kunnostaa mopot. Viime kesänä Salminen teki mopojen tarakoille puiset laatikot. Ne helpottavat esimerkiksi kaupassa käyntiä tai tavaroiden kuljettamista. Mopoiluun tuli kerralla myös uusi ulottuvuus, kun tarakalla voi kuljettaa pientä radiota. Salminen on kerännyt soittolistalle vanhaa kunnon iskelmää: Esko Rahkosta, Tapio Heinosta ja Olavi Virtaa. –Ja joskus soittolistalla on myös Sliippareitten Oli kesä oli mopo, Salminen kertoo. Pappa-Tuntureihin liittyy vahva pilke silmäkulmassa. Ja kiiltävät mopot keräävät ansaittua huomiota. –Vähän kuin olisi pienten vauvojen kanssa liikenteessä. Ihmiset tulevat kyselemään, mistä nämä ovat löydetty, ovatko uudet. Katsovat, että siinä ne mopohöperöt menee, Hankamäki nauraa. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet, ja Salminen on huomannut yhden ajokulttuurin muutoksen. Hänen mukaansa aiemmin autoilijat kunnioittivat mopoilijoita enemmän. –Nyt autoilijat saattavat jopa kiilata, Salminen kuvailee. Pariskunta valitseekin mieluummin ajettavaksi pienempiä teitä järvimaisemineen. Pariskunta on ajanut mopoilla laajasti lähiseuduilla: Keuruulla, Juokslahdella, Pihlajakoskella, Kaipolassa. Erityisen hienoja maisemia mopoilijat ovat kohdanneet Korpilahdella ja Sysmässä. Tänä kesänä pariskunnalla on tarkoitus ottaa mopoille uusi aluevaltaus: pakata mopot pakettiauton kyytiin ja suunnata mopoilemaan länsirannikolle. On pariskunnalle reissussa kaikenlaisia sattumuksiakin käynyt. Kerran Hankamäen mopo jäi ylämäkeen, ja nainen joutui työntöpuuhiin. –Pete meni edellä ja hiekka vaan pöllysi, nainen nauraa. –Siinä oli kiire kaukana. Katso videolta, miten matka näillä menopeleillä taittuu. Pappa-Tunturiksi kutsutaan tiettyä Tunturin valmistamaa runkomallia. Ensimmäinen peltirunkoinen Tunturi malli PL38 Puch MS-moottorilla esiteltiin vuonna 1959. Pappa-Mopojen kulta-aikaa oli 1960- ja 1970-luvut. Lempinimi Pappa-Tunturi syntyi 1960- tai -70-luvulla, jolloin nuorille suunnattiin putkirunkoisia sport-malleja ja levyrunkoinen malli leimautui vanhojen miesten ajokiksi. Viimeiset Pappa-Tunturit toimitettiin tehtaalta vuonna 1987, kun perinteisten mopojen kysyntä hiipui. Tunturi lopetti mopojen valmistuksen vuonna 1996. Yhtiö on sittemmin keskittynyt pyörien ja kuntopyörien valmistukseen. Myöhemmin Pappa-Tunturit ovat nousseet kulttimaineeseen. Vanhojen Pappa-tuntureiden myyntihinnat vaihtelevat kunnon ja merkin mukaan muutamasta satasesta aina neljään tuhanteen euroon.