Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Taitoa ja tarkkuutta – Trialin SM-sarjaa ajetaan Jämsässä 18 vuoden tauon jälkeen

Tulevana lauantaina Jämsän Haaralankankaalla ajetaan trialin SM-pisteistä 18 vuoden tauon jälkeen. Lauantaina kello 10–15 välisenä aikana motocrossradan ja trialkallioiden ympäristössä pyöriä käskyttää noin 50 kuljettajaa kuudessa eri sarjassa. –Pitkä työ on tehty tämän SM-osakilpailun eteen. Ei ole ollut mikään vuoden mittainen prosessi. Viime syksyn kansallinen kisa oli hyvä kenraaliharjoitus. Silloin näimme, että hommat toimivat, kertoo kilpailun järjestämisessä suuressa roolissa ollut Mikko Mäkelä . Mäkelä starttaa itsekin kilpailussa TR2-luokassa. Hän on avausosakilpailun jälkeen sarjassa toisena. –Voitosta lähden ajamaan, ei ole muuta vaihtoehtoa. On hienoa, kun ensimmäistä kertaa ikinä pääsen kotipaikkakunnalle ajamaan SM-osakilpailuvoitosta. Mäkelän lisäksi kilpailussa nähdään useita jämsäläiskuskeja. Myös enduromiehet ovat lähteneet joukolla mukaan. –Enduron kaksinkertainen maailmanmestari Eero Remes ilmoittautui juuri eilen. Remeksen tulo kiinnostaa varmasti monia. Myös enduron MM-sarjaa ajavat jämsäläiset Eemil Pohjola ja Roni Kytönen taituroivat trialpyörillään. Pohjola starttaa Remeksen kanssa TR3-luokassa. –TR3-luokassa alkaa olla jo aika haastavat reitit. Siellä ei ole vaan ajelua ja hauskanpitoa, vaan kuskeilla on haastetta, että pääsevät reitit läpi. Päivästä ei tule helppo Remekselle ja Pohjolalle, Mäkelä arvelee. Trialin parhaat kotimaiset kuskit löytyvät entisestä eliitti-luokasta, joka kulkee nykyään nimellä TR1. JSMK:n Jussi Haapanen on tällä hetkellä sarjassa toisena, ja hän haastaa varmasti Timo Myöhäsen myös Jämsässä. Yleisö pääsee aivan lähelle Kilpailussa ajetaan kahdeksan jaksoa, jotka kierretään kolme kertaa. Yleisöjakso on sijoitettu crossiradan varikolle, mutta myös trialkallioille pääsee autolla lähelle katsomaan. Mikko Seistolan suunnittelemat radat ovat Mäkelän mukaan takuulla yleisöystävällisiä. –Päivän aikana ehtii kiertämään kaikki paikat. Lajia on helppo seurata, kun kuljettaja pysyy näkyvillä koko 1,5 minuutin jakson ajan. Kuulutukset ja kahvio toimivat sekä motocrossradalla että trialkallioilla. Yleisöllä on vapaa pääsy kilpailuun.