Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Taksilaki muuttuu, vaikutus jää nähtäväksi

Uusi taksilaki astuu voimaan sunnuntaina. Muutos on herättänyt jo ennakkoon runsaasti keskustelua, kysymyksiä ja hieman huoltakin. Miten kuljetuksen hinta jatkossa määrittyy? Kulkevatko taksit yöaikaan syrjäisemmillä seuduilla enää ollenkaan? Mistä kyyti tilataan? Miten taksin ylipäätään tunnistaa taksiksi, jos kulkupelinä voi olla vaikka mopoauto? Jämsässä ja Kuhmoisissa muutos ei ainakaan ihan heti näyttäisi laittavan totuttuja järjestelmiä kokonaan uusiksi. Alueen taksit kuuluvat pääosin Keski-Suomen Aluetaksiin, jonka toimitusjohtaja toteaa tässä lehdessä, että yhtiö jatkaa entisellä konseptilla, hinnoilla ja tilausnumerolla. Oma lukunsa ovat niin kutsutut Kela-kyydit, joiden ympärillä näyttää ainakin tällä seudulla olevan kysymysmerkki jos toinenkin. Keski-Suomessa ja neljällä muullakin alueella Suomessa Kela valitsi kilpailutuksessa yhteistyökumppanikseen Pro-Keskuksen. Ennakkotiedon mukaan Jämsän alueen taksit eivät ole juurikaan innostuneet tekemään sopimuksia keskuksen kanssa. Kela-kyydit ovat tuoneet tärkeän kivijalan taksiyrittäjien elantoon, joten se, kuka näitä kyytejä jatkossa ajaa, kiinnostaa nyt kovasti. Viimeistään syksyllä nähtäneen, miten muutokset käytännön tasolla toimivat. Yrittäjyysnäkökulma on tärkeä, mutta niin on myös palvelun toimivuus. Hieman syrjemmässä asuvallekaan ei ole aivan yhdentekevää, löytyykö kyyti tarvittaessa esimerkiksi keskellä yötä.