Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Herkuttelu on kesällä sallittu, mutta jätski kannattaa välillä vaihtaa marjoihin

Kesällä nautitaan lomatunnelmasta ja otetaan usein rennommin myös ruokavalion suhteen: hellepäivää viilentävä jäätelö, käristetyt makkarat ja muut grilliherkut maistuvat. Arkirutiineista irrottautuminen voi myös lisätä välipalojen syömistä, kun päivissä ei välttämättä ole säännöllistä rytmiä. –Moni syö kesällä sokerista, suolaista ja rasvaista ruokaa enemmän kuin arkena, mikä voi näkyä ylimääräisinä kiloina. Omasta hyvinvoinnista kannattaa huolehtia kesälläkin, mutta kaikesta ei tarvitse kieltäytyä. Satunnaisesta herkuttelusta ei tarvitse turhaan potea huonoa omaatuntoa, jos syö muuten tasapainoisesti, neuvoo ravitsemusterapeutti Mikko Rinta . Hänen mukaansa hyvä perussääntö on 80–20-suhdeluku. Kun noin 80 prosenttia ruoka- ja juomavalinnoista ovat terveellisiä, ruokavalio kyllä kestää vapaalle vaihtamisen noin 20 prosentin verran. Kesäsyömistä on helppo keventää Kun hyvää ruokaa on runsaasti tarjolla, vain harva pystyy pitämään annoskoot kurissa ja tekemään aina viisaita valintoja. Siksi ruoan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. –Energian saantia voi keventää ja ruoan laatua parantaa grillaamalla kasviksia. Grillissä paistuvat lihat kannattaa pääsääntöisesti valita mahdollisimman vähän prosessoituina ja vähärasvaisina. Esimerkiksi broilerin tai kalkkunan lihassa on vähemmän kovaa rasvaa kuin naudanlihassa. Jos ruokaan lisää rasvaisia kastikkeita, kannattaa niiden käyttö pitää maltillisena, ohjeistaa Rinta. Grillattavien ruokien seuraksi voi tehdä reilun kokoisen, raikkaan salaatin ja marinadin tai salaatinkastikkeen vaihtaa öljyyn ja yrtteihin. Makean jälkiruoan voi välillä korvata vaikka marjoilla tai grillatuilla hedelmillä. –Marjat ovat sekä herkullisia että terveellisiä, ja ne toimivat hyvin kesäisenä jälkiruokana tai välipalana. Marjat sisältävät runsaasti vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Vihanneksia, marjoja ja hedelmiä voikin huoletta syödä reilusti, rohkaisee Rinta. Karttuiko kesäkiloja? Ei hätää, niistä pääsee yleensä eroon Vaikka kesällä kertyisikin muutama ylimääräinen kilo, paniikkiin ei ole syytä, sillä ne yleensä karisevat normaaliin arkirytmiin ja ruokavalioon palatessa. Painonhallinnassa kokonaisuus ratkaisee. Rinta muistuttaa, ettei kauniina kesäpäivänä nautittu grillimakkara ole maailmanloppu, vaikka painonpudotukseen pyrkisikin: –Terveellisemmät elämäntavat kannattaa omaksua kaikessa rauhassa pienin askelin. Usein ajatellaan, että painon pudottamiseksi on sanottava hyvästit ruoasta nauttimiselle ja herkuttelulle. Jos haluaa pysyviä tuloksia, on kuitenkin parempi olla itselleen armollinen. Rinta kannustaa nauttimaan kesästä ja viettämään mukavia lomapäiviä esimerkiksi liikuntaharrastusten parissa rentoutuen. –Loman aikana on hyvä lisätä liikuntaa ja fyysistä aktiivisuutta. Usein lomaillessa tulee syötyä enemmän, mutta toisaalta myös aikaa liikkumiselle on enemmän kuin arkena. Liikunnan ei tarvitse tarkoittaa salille sulkeutumista, leppoisa hyötyliikuntakin lasketaan. Kauniina kesäpäivinä on mukava lähteä vaikka pitkälle kävelylenkille tai viedä lapset metsäretkelle, hän vinkkaa. 1. Syö säännöllisesti kesälomallakin. Kun ruoka-ajat ovat säännölliset, nälän tunne pysyy paremmin kurissa. Epäterveellisiin valintoihin tai ylilyönteihin tulee sorruttua harvemmin, kun ruokailut pysyvät rytmissä. 2. Käytä kasvisten satokausi hyväksi. Kesällä kotimainen kasvisten ja marjojen tarjonta on parhaimmillaan, joten niiden lisääminen ruokavalioon on helppoa. Grillaa kasviksia pihvin kaveriksi, tee värikäs salaatti ja nauti jälkiruoaksi grillattuja hedelmiä tai kokeile soseutetuista marjoista ja jugurtista tehtyä jäädykettä. 3. Harrasta liikuntaa lomallakin. Lomalla liikkumisen ei tarvitse olla salilla puurtamista. Kesällä on mukavaa esimerkiksi ulkoilla, uida ja kokeilla uusia, hauskoja lajeja. Fyysinen aktiivisuus lisää hyvää oloa ja pitää samalla kesäkilot kurissa kuin huomaamatta. 4. Vaihda terassi- tai saunakalja välillä kivennäisveteen. Alkoholissa on paljon lihottavaa piiloenergiaa. Jos pöhöttyneen olon haluaa välttää, on alkoholiannosten vähentäminen helppo tapa aloittaa.