Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Jämsän nimi Himokseksi

Kun olen kertonut missä asun, moni on kysynyt missä Jämsä on. Himoksen vieressä, olen sanonut. Aa, siellä! Jämsän markkinointimateriaaleissa on Himos monessa esitteessä ensin, sitten vasta Jämsä. Moni turisti saattaa ihan oikeasti olla epätietoinen siitä, onko tämä kaupunki nimeltään Himos vai Jämsä. Minäkin olisin, ellen tietäisi. En ole millään muotoa Himosta vastaan, päinvastoin! Hienoa, että paikka menestyy ja monipuolistaa tarjontaansa. Olen silti sitä mieltä, että Jämsän täytyisi edes yhdessä strategiapalaverissa unohtaa hetkeksi Himos ja keskittyä etsimään Jämsästä asioita, joita kehittää ja nostaa esille. Jos näin ei tehdä, olisi Jämsälle tehokkain markkinointikeino vaihtaa nimensä Himokseksi. Himoksella mökkiviikkoa viettävä turisti voi haluta välillä käväistä muuallakin. Patajokea pitkin ei veneillä, mutta meloen siitä pääsisi isoille vesille. Ei tarvitse kuin yhdessä kohtaa nostaa kalusto yli. Joen pohjassa olevat parrut joutaisi poistaa melojien tieltä, koska tietääkseni joen ruoppaushanke on kuopattu jo aikaa sitten. Jämsän olisi fiksua tarjota himoslaisille jotain tekemistä, etteivät kaikki suunnista Jyväskylään vaihtelua hakemaan. Jos keskitytään kehittämään vain Himoksen aluetta, ei Jämsän vetovoima kasva yhtään. Olen ilahtunut Jämsän puistoalueiden uudistuksista. Moni kaupunki on kuuluisa hienoista puistoistaan, eikä Jämsän tarvitse kohta yhtään häpeillä tuossa joukossa. Kun kaikki on valmista, kannattaa ne nostaa ylpeästi esille markkinoinnissa. Myös pumptrack-rata on loistava vetonaula kesäreissaajille. Vaikka radan käyttö on ilmaista, kannattaisi sen markkinointiin uhrata muutama euro. Rata on aivan varmasti lisännyt lähellä olevien kauppojen myyntiä. Luin aiemmin kesällä Suomen virallisen kylähullun viisaan tekstin. Kuntia kehotettiin keskittymään siihen, mitä niillä on, ei suremaan sitä, mitä ei ole. Ei täällä tarvitse keksimällä keksiä suureellisia hankkeita. Hienojen jo olemassa olevien asioiden korostaminen riittäisi. Saunakylä, Jämsänjoki, luontokohteet, keskustan liikehuoneistot esimerkkeinä. Media toitottaa ihmisiä seuraamaan unelmiaan. Jos ei ole unelmaa, täytyy sellainen keksiä. Omaan elämään ei saisi olla tyytyväinen, vaikka se olisikin ihan hyvä ja tasalaatuinen. Tuon voisi suoraan lisätä vaikka kaupunkien strategioihin päinvastaisena. Tavoitteena ihan hyvä elämä kaikille. "Ei täällä tarvitse …keksimällä keksiä …suureellisia hankkeita."