Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Miten Halli sai aikoinaan kaksi lentokonetehdasta? Museo lentokentän tuntumassa on täynnä tarinoita

Isohko punatiilinen rakennus Hallin lentokentän pohjoispäässä on se verran näyttävä, ettei sitä voi olla huomaamatta. Silti kesti kahdeksan vuotta oivaltaa, että se pitää sisällään museon, joka kertoo palasen suomalaista ilmailun ja ilmavalokuvauksen historiaa. Karhumäen veljesten entinen pääkanttori on rakennettu vuonna 1940 ja vuonna 2003 rakennuksen omistaja Patria Aviatio n luovutti sen museokäyttöön. Museo ei pidä meteliä itsestään Veljekset Karhumäki Oy;n toimitusjohtaja Kari Karhumäki tunnustaa, että mitään kovin suurta numeroa ei museon olemassaolosta ole missään vaiheessa tehty. Se on kuitenkin kesällä avoinna päivittäin elokuun viidenteen päivään saakka, ja muina aikoina sinne pääsee tilauksesta. Rakennuksen kahdessa kerroksessa pääsee tutustumaan useampaan eri asiaan. Ensimmäisessä kerroksessa pääsee tutustumaan Suomen lentokoneteollisuuden historiaan. Siihen kuinka Halliin tuli osin ennen sotia ja osin sen aikana kaksi lentokonetehdasta, ja kuinka Halli rakennettiin käytännössä tyhjästä näiden tehtaiden ympärille. Yhdessä alakerran huoneessa on näyttely, jossa valotetaan Hallin taajaman ensiaskelia, kauppoineen, kouluineen ja yhteisine harrastuksineen. Karhumäen veljekset olivat mukana tavalla tai toisella melkein kaikessa. Samassa kerroksessa on myös pieni elokuvateatteri, jossa on nähtävissä neljä historiallista filmiä, joista vanhin kertoo lentokonetehtaan rakentamisesta vuonna 1939 ja kolme muuta liittyvät ilmailun historiaan. Samassa kerroksessa on vielä postikorttimyymälä, jossa on myytävänä erilaisia ilmakuvista tehtyjä kortteja. Aikoinaan niitä tehtiin 30-luvun kuvista yli 2 000 erilaista. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Varsinaisesti ilmavalokuvauksen historiaa valotetaan tarkemmin rakennuksen toisessa kerroksessa. Siitä tuli tärkeä osa Karhumäen veljesten liiketoimintaa 30-luvun alkuvuosina jo ennen Halliin muuttoa. Ensimmäiset ilmakuvansa Karhumäen veljekset ottivat maaliskuussa 1929 Jyväskylässä. Lentäjänä toimi Niilo Karhumäk i ja kuvaajana oli Valto Karhumäk i. Veljesten alla oli itse rakennettu Karhu 3 - kone. Aina 50-luvulle saakka Veljekset Karhumäki oli Suomessa ainoa järjestelmällisesti kuvaava yritys. Se otti noin 40 000 ilmakuvaa. Näyttelyssä on esillä ainutkertaisia otoksia luovutetusta Karjalasta ja monista muista tunnetuista vanhoista rakennuksista sananmukaisesti Hangosta Petsamoon. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Yksi yläkerran huoneista on sisustettu toimitusjohtajan huoneeksi, jossa on esillä muun muassa kuvat Karhumäen lento-oppilaista 20-30-luvuilta. Veljekset olivat Suomessa myös ilmailuopetuksen pioneereja. Kolmas mielenkiintoinen näyttely liittyy ilmailuliiketoimintaan, jossa veljekset olivat myös mukana aikansa. Veljekset aloittivat jo vuonna 1950 säännöllisen reittiliikenteen Dragon Rapide koneilla. Seuraavana vuonna perustettiin Karhumäki Airways. Nimi päivitettiin myöhemmin vuonna 1957 muotoon KAR-AIR Oy. Yhtiön tilausliikennetoiminta ulottui 50- luvulla Afrikkaan ja Lähi-itään saakka. Myöhemmin lentoliikenne ja samoin korjaamotoiminta siirtyi Aero Oy:n hallintaan. Museossa ei ole esillä pelkästään nähtävää materiaalia. Mukana on myös ääntä. Vanhat nauhat kertovat tarinoita siinä missä kuvatkin. Kaiken kaikkiaan museossa saa kulumaan useamman tovin, ja sieltä lähtiessä on monessa asiassa taas paljon viisaampi. Erityisesti sieltä jäi mieleen vanhat ilmakuvat. Niissä on todellista historian siipien havinaa. "Museota voi suositella ainakin niille, jotka ovat kiinnostuneet lentämisen historiasta, paikallishistoriasta tai ilmavalokuvauksen historiasta. Katseltavaa ja kuunneltavaa on paljon."