Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tässä 10 vinkkiä, miten selviytyä alkavasta arjesta: Lomaltapalaaja tarvitsee aikaa ja hieman armoa

1. Ota rauhallisesti. Käy töihin käsiksi ilman turhaa kiirettä. Jos olet ollut viikkokausia lomalla, olet ehtinyt unohtaa yhtä ja toista. Anna itsellesi aikaa palautua työvaihteelle. Itseltään ei kannata vaatia parina ensimmäisenä päivänä liikaa eikä antaa muidenkaan vaatia. 2. Palaa tilanteen tasalle. Käy läpi sähköpostisi ja muut postit. Kysele lomasi aikana töissä olleilta, mitä lomasi aikana on tapahtunut. Kirjoita tärkeimmät asiat ylös, sillä lomavaihteelle jääneet aivot tuskin muistavat niitä viiden minuutin kuluttua. Näin sinun ei tarvitse myöskään kysellä asioita moneen kertaan. Jos mahdollista, vältä kahden ensimmäisen päivän aikana tärkeitä palavereita. 3. Älä murehdi. Älä suotta lisää ahdistustasi kauhistelemalla huonoa työvirettäsi. Jos työt tuntuvat kaatuvan päälle, tee lista tehtävistä töistä ja laita ne tärkeysjärjestykseen. Aloita helpoimmista niin saat onnistumisen elämyksiä. Siirry vaativampiin töihin vasta parin päivän kuluttua. Jos töitä on liikaa, ota asia esille esimiehesi kanssa. 4. Muistele. Mieti tovi mennyttä lomaa. Mikä kannatti, mikä ei? Teithän sellaisia asioita, joista oikeasti pidät, etkä vain suorittanut pakollisia kuvioita? Ethän tehnyt töitä loman aikana? Oliko loman pituus sopiva, entä ajankohta? Lomakin voi menettää merkityksensä, jos se on liian pitkä. Juhlaa varten on oltava välillä myös arkea. Kirjoita ylös menneen loman plussat ja miinukset, ja käy ne läpi, kun suunnittelet seuraavaa lomaa. 5. Vieläkö väsyttää? Välitön väsymys lomaltapaluun jälkeen voi olla merkki siitä, ettet ollut työkuntoinen ennen lomaa. Jos kahden viikon jälkeen tuntuu yhä siltä, ettet millään jaksa töissä, voi olla syytä huoleen. Jos kärsit työuupumuksesta, loma ei auta. Varaa aika lääkärille ja kerro, miltä sinusta tuntuu. 6. Saa iloita! Loman loppumisesta saa myös iloita, jos siltä tuntuu. Työpaikalle palaamisesta nauttiminen ei tarkoita sitä, että olisit työhullu tai vinksahtanut. Älä hehkuta lomaltapaluuiloasi niille, joita töihinpaluu ahdistaa. 7. Haukkaa pieniä paloja. Älä aloita syksyn harrastus-, laihdutus-, opiskelu- ja vapaaehtoistyöprojekteja yhtä aikaa. Laskeudu rauhassa takaisin töihin, ja mieti vasta parin viikon kuluttua muita syksyn ja talven toimia. 8. Älä pilko. Lomien pilkkominen viikon tai parin jaksoiksi ei välttämättä kannata. Ensimmäinen lomaviikko menee töistä irtautumiseen ja viimeinen paluuseen valmistautumiseen. Väliin kannattaa jättää pari viikkoa rentoutumiseen ja lepoon. Jos pätkityn loman jälkeen väsyttää, vaadi ensi kesäksi tarpeeksi pitkä lomajakso. 9. Jätä pöytäsi siivoamatta. Kun seuraavan kerran lähdet lomille, jätä työpöytäsi siivoamatta. Työpöydän siivoaminen lomalta paluun jälkeen virkistää kummasti muistia. Ennen lomalle lähtöä kannattaa tehdä itselleen lista siitä, mitä loman jälkeen pitäisi muistaa ja tehdä. Jos siivosit pöytäsi ennen lomaa, virkistä muistiasi selaamalla työpöydällä ja lokerikoissa olevat paperit läpi. 10. Ajattele positiivisesti. Jos edessä oleva työputki ahdistaa, muista ettei elämä ole töiden alettuakaan pelkkää työtä. Viikonloppu on edessä ennen kuin huomaatkaan!