Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Elämäntapaekspertti Tomi Kokko: "Ei kaikkea tarvitse muuttaa kertaheitolla"

Moni ajattelee, että elämäntaparemontti tarkoittaa täyskäännöstä. Kaikki rutiinit on laitettava heti uusiksi. Vanhat tavat on hylättävä ja uudet asiat pusketaan läpi hampaat irvessä, kunnes muutaman viikon päästä huomataan, ettei paino ole tippunut halutulla tavalla, stressikäyrä on huipussaan ja olo on nuutunut. Pikkuhiljaa vanhat tavat palaavat salakavalasti takaisin. –Usein käy niin, että muutos aloitetaan innolla, mutta kun neljän viikon jälkeen ei ole tapahtunut mitään, hylätään uudet tavat toimimattomina. Kaikkia elämäntapoja ei voi eikä kannata kerralla yrittää laittaa uusiksi. Hyvinvointi koostuu pienistä palasista. Kannattaa lähteä muuttamaan paria kolmea asiaa kerrallaan, elämäntapavalmentaja Tomi Kokko kertoo. Ravintokeskustelu lamauttaa Nykypäivän ravintokeskustelu lisää Kokon mukaan stressiä. Eri ajatusmallien edustajat ovat mediassa jatkuvasti napit vastakkain, eikä ihminen enää tiedä, mihin pitäisi uskoa. Tuhansia ihmisiä elämäntapamuutoksessa auttanut mies neuvoo, ettei täydellistä näkemystä ravintoasioissa kannata etsiä. Tärkeintä on löytää ruokavalio, joka sopii juuri sinulle. –Informaatiotulva on niin valtava, että se lamauttaa ihmisen. Ravinnolla on suuri merkitys hyvinvointimme kannalta, mutta siihen vaikuttaa moni muukin tekijä, kuten unen laatu, ihmissuhteet ja henkinen hyvinvointi. Elämätapamuutoksen alkuun laittaminen on Kokon mukaan erittäin simppeli juttu. –Jokaisella on etenkin ruokavalioon liittyvissä asioissa tiettyjä totuuksia mielessään. Kerran yksi asiakkaani sanoi, että syön päivässä neljä sämpylää ja juon kolme lasia mehua, enkä aio sitä muuttaa. No silloin on hirvittävän vaikea lähteä tekemään elämäntapamuutosta, jos vanhoista tottumuksista ei haluakaan luopua. Suosittelen ottamaan avoimen asenteen ja poimimaan informaatiotulvasta itselleen sopivia juttuja käyttöön. Elämäntapavalmentaja liputtaa proteiini- ja rasvapitoisen ruokavalion puolesta, mutta hän ei myöskään täystyrmää hiilihydraattipitoista ruokavaliota. –Kymmenen vuoden työkokemuksen ja tuhansien asiakkaideni kokemusten lisäksi uskon tieteellisiin tutkimuksiin, joita tulee jatkuvasti lisää. Niiden mukaan vilja- ja maitotuotteiden syöminen ei ole tarpeellista, eivätkä ne sovi läheskään kaikille. Rasvaakaan ei tarvitse pelätä, vaikka meille niin uskotellaan. Laatua lautaselle Ruoan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota, nautti sitten hiilihydraattipitoista tai rasva- ja proteiinipitoista ruokaa. Yksi hänen teemoistaan onkin laatua lautaselle. Omasta ruokavaliosta ei välttämättä ole pakko jättää mitään pois, mutta ruoan laatua parantamalla voi jo vaikuttaa merkittävästi omaan oloon. –Kasvirasvalevitteen voi suosiolla vaihtaa luomuvoihin tai kirkastettuun voihin, rypsiöljy kannattaa vaihtaa extra-neitsytoliiviöljyyn, ja salaattiin kannattaa ottaa kurkun, tomaatin ja jäävuorisalaatin lisäksi esimerkiksi pinaattia, rucolaa ja yrttejä. Proteiinin laadulla on merkitystä. On ihan eri asia löytyykö lautaselta lauantaimakkaraa vai luomukarjan pihvi tai onko leipänä vaaleaa pullaleipää vai siemennäkkäriä, hän muistuttaa. Kaikesta ei tarvitse luopua matkalla terveelliseen elämään. Kokko suosii 80–20 sääntöä. –Kun lautaselta löytyy 80 prosenttisesti puhdasta ja ravinnerikasta ruokaa, voi välillä syödä vaikkapa sitten pizzaa. Itselleen kannattaa antaa tarpeeksi vapauksia. Kokko kiertää Suomea Koko Suomen ravintoremontti -kiertueen tiimoilta. Hän toivoo voivansa antaa ihmisille oivalluksia, joiden avulla heidän elämänlaatunsa paranee. Torstai-iltana kiertue rantautui Jämsään ja keräsi Vitikkalan koulun saliin noin 150 kuulijaa. –Haluan antaa ihmisille avaimia parempaan oloon. Rakastan sitä, että pystyn auttamaan ihmisiä löytämään heille sopivia arkirutiineja ja parantamaan heidän elämänlaatuaan, mies summaa. Tomi Kokko puntaroi virallisia ravintosuosituksia Personal Trainer, elämäntapamuutosekspertti Tullut tutuksi muun muassa 30 päivän ihmiskoe -dokumentista, jossa mies kyseenalaisti virallisia ravintosuosituksia Lean In Five Weeks –haasteen perustaja. Auttanut tuhansia suomalaisia kohti terveellisempää ja onnellisempaa elämää puhtaan ravinnon ja liikunnan avulla Kiertää Suomea Koko Suomen ravintoremontti -kiertueen tiimoilta tavoitteenaan puhua ainakin 15 000 ihmiselle.