Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Flunssakausi on täällä taas! – 10 väitettä ja vastausta flunssasta

Kesälomakauden päättyminen merkitsee perinteisen syysflunssakierteen käynnistymistä. Päiväkodit, koulut ja työpaikat täyttyvät niiskuttamisesta ja korvia vihlovasta yskästä. Monenlaista flunssaa, eli nuhakuumetta, on jo liikkeellä. Se on taas täällä! – Kuten ovat myös netin ja lehtien kokemusasiantuntijat. Kokemuksia, neuvoja ja poppaskonsteja on yhtä paljon kuin flunssapotilaita. Kokosimme kymmenen yleistä väitettä flunssasta ja kysyimme terveyskeskuslääkäri Riikka Luodolta , mikä on totta ja mikä tarua. Flunssassa pitäisi käydä lääkärin pakeilla. Antibiootit ja lääkkeet ovat paras hoitokeino flunssaan. –Tavallinen flunssa hoituu kotikonstein lepäämällä, juomalla ja tarvittaessa kuume- ja särkylääkkeillä. Jos kuume on korkea tai yleistila heikkenee, pitää hakeutua lääkärin arvioon. Valtaosa nuhakuumeista on viruksen aiheuttamia. Antibiootit eivät tehoa viruksiin. Jos lääkäri tutkimuksissaan toteaa bakteerin aiheuttaman taudin, voi antibiootti olla tarpeen. Kylmä ja märkä aiheuttavat vilustumista. Ulosmeneminen märillä hiuksilla tai talvinen ulkoilu takki auki ja ilman pipoa on ongelma. – Flunssa vaatii aina jonkin taudinaiheuttajamikrobin. Pelkällä kylmettymisellä ei siis saa tautia, mutta se voi heikentää vastustuskykyä niin, että tauti pääsee puhkeamaan. Flunssa paranee syömällä. Älä käytä maitotuotteita. Nauti paljon vitamiineja – erityisesti C-vitamiinia – ja esimerkiksi sinkkiä, valkosipulia, kurkumaa, auringonkukkahattu-uutetta ja superfoodeja –Sinkki ja C-vitamiini ehkäisevät tutkimusten mukaan flunssan puhkeamista, mutta vaadittava annos on niin suuri, että se voi aiheuttaa vatsavaivoja. Sinkki ja C-vitamiini suurina annoksina voivat myös lyhentää taudin kestoa jonkin verran. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Lepääminen karkottaa flunssan nopeasti. Älä kuntoile. –Lepo on paras omahoitokeino flunssaan. Sairaana ei saa kuntoilla. Voit hikoilla flunssan pois. Sauna parantaa. –Saunaa ei suositella sairaana, niin kuin ei kuntoiluakaan. Et voi saada flunssaa, jollet ole tartuttajan lähellä. Päin pärskiminen levittää tautia. –Virukset tarttuvat pisara- ja kosketustartuntana. Tartunnan voi saada myös käsien kautta esimerkiksi oven kahvoista. Yskä lähtee yskimällä ja nuha niistämällä. Et pysty vaikuttamaan siihen, kuinka kauan sairastat. –Yskän ärsytys voi kestää vielä pitkään varsinaisen sairauden parannuttua. Lepo edistää taudista paranemista. Miehet ottavat flunssan raskaammin kuin naiset. –Tämä on varmasti yksilöllistä eikä niinkään sukupuoleen sidottua. Eri taudeissa oireiden voimakkuus voi vaihdella. Vilustuminen voi muuttua influenssaksi, mutta flunssa ei uusiudu, jos sen kerran syksyllä saa. –Influenssaan sairastuu, jos on saanut jostakin influenssavirustartunnan. Saman influenssaviruksen aiheuttamaa influenssaa tuskin sairastaa kahta kertaa saman vuonna, mutta virus muuntuu joka vuosi. Seuraavana vuonna voi siis saada uuden influenssavirustartunnan. Liikkeellä voi olla myös samanaikaisesti useita erityyppisiä influenssaviruksia. Tavallisen flunssan eli nuhakuumeen voi sairastaa monta kertaa vuodessa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Rokotteesta sairastuu. –Influenssarokote sisältää influenssaviruksen pinta-antigeenejä, jotka on tehty tehottomiksi. Ne eivät täten riitä aiheuttamaan sairastumista. Lieviä oireita kuten kuumetta voi kuitenkin rokotusreaktiona saada. Se kertoo siitä, että immuunipuolustus on aktivoitunut ja rokote toiminut kuten pitääkin. Flunssasta kirjoitellaan paljon joka vuosi, mutta tarvitseeko meidän stressata asiasta niin paljoa ja vältellä flunssaa kuin ruttoa? –Tavallinen nuhakuume ei ole vaarallinen. Kuitenkin samoilla keinoilla kuin ehkäistään tavallisen flunssan leviämistä (hyvä käsihygienia) voi ehkäistä myös influenssatartuntoja. Rokotekaan ei ole sataprosenttinen suoja influenssatartuntaa vastaan, joten hyvä käsihygienia on aina tärkeä asia. Myös terveelliset elintavat vahvistavat vastustuskykyä. Sairastuttua lepo edistää paranemista, Luoto tiivistää.