Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Tunti aikaa ja ratkaistavana pankkiryöstö – Himokselle on auennut Jämsän ensimmäinen pakohuonepeli, joka testaa yhteistyötä ja päättelykykyä

Jämsän pankki on ryöstetty ja aikaa on tunti. Poliisi on ollut solmussa Jämsää piinanneen rikosten ja ilkivallan aallon kanssa vuosia. Omin voimin virkavalta ei pääse tutkimuksissa pidemmälle ja siksi se pyytää apua. Hämärässä huoneessa on pressulla peitetty auto, lukoilla suljettuja ovia ja korkkitaululle koottuja suunnitelma. Tänne poliisi on jäljittänyt ryöstäjien mahdollisen piilopaikan. Enää pitää seurata johtolankoja ja selvittää syylliset. Ensimmäinen vihje on mukaan hämärään huoneeseen saatu salkku. Kun televisioruutu näyttää tunnin alkaneen, salkun saa avata. Näin alkaa WayOut Himoksen pakohuonepeli. Suljettu tila, vihjeitä ja tunti aikaa Looginen päättelykyky, tiimityöskentelytaidot ja luovuus. Niiden avulla pelaajien pitäisi selviytyä voittajina ulos Himoksen pakohuonepelistä. Fyysistä voimaa tai ponnisteluja ei vaadita. Escape room -pelien eli pakohuonepelien idea on yksinkertainen. Ryhmä ihmisiä suljetaan tilaan, josta he yrittävät erilaisten vihjeiden, tehtävien ja yhteistyön avulla päästä ulos. Tehtävää vaikeuttaa se, että kaikki pitäisi saada tehtyä ennen aikarajan umpeutumista. Pakopelit perustuvat 1980-luvulla kehitettyyn videopeliformaattiin ja Suomen ensimmäinen tosielämän pakopelihuone avattiin Helsinkiin vuonna 2014. Sen jälkeen pakopelit ovat yleistyneet vauhdilla ja niitä pääsee pelaamaan jo kymmenillä paikkakunnilla. Heinäkuussa 2018 Himokselle aukesi Jämsän ensimmäinen pakohuonepeli. WayOutin tarina alkoi Jyväskylässä Himoksen pakohuonepelin takana olevan WayOut-elämyspeliyrityksen tarina alkoi Jyväskylässä syksyllä 2014. Liki neljä vuotta myöhemmin WayOutilla on pakopelejä myös Hyvinkäällä, Jämsässä ja Tampereella. Alkuvaiheessa kokemusta yrittämisestä tai pakopeleistä ei ollut, mutta ilmiö kiinnosti. WayOutin ensimmäinen pelihuone aukesi Jyväskylään helmikuussa 2015. Himoksen uumenissa olevan hämärän huoneen kehittäminen alkoi alkuvuodesta 2018. –Himokselta oltiin meille päin yhteydessä. Heillä olisi kiinnostusta saada pakohuonepeli alueelle heidän asiakkailleen, kertoo WayOutin toimitusjohtaja Niko Eskelinen . Kun aikatauluhahmotelmat oli saatu valmiiksi, alkoi suunnittelutyö. Millainen peli kivenheiton päässä HimosAreenasta olevaan, vanhaan varastoon tehtäisiin? Tavoitteena hyvä flow WayOut suunnittelee itse peliensä tarinat ja aiheiden kirjo on laaja. Pakopelin tarina voi alkaa kaupungin alle kehitellystä ydinpommista tai rakennuspiirroksiin merkitsemättömän huoneen salaisuuksien selvittämisestä. –Tarvitsee olla aika vilkas mielikuvitus, idearikas ja myös luova persoona, että näitä keksii. Se on monen ihmisen tiedon ja taidon summa, että saadaan puristettua hyvä huone ulos, Eskelinen kertoo pelien ideoinnista. Himoksen huoneen pankkiryöstötarinan aihiot olivat valmiina jo pitkään ennen itse huoneen syntyä. Eskelisen mukaan samantyylistä peli-ideaa oli suunniteltu aiemmin Jyväskylään. Kun WayOutin väki kävi tutustumassa Himoksella vanhaan varastotilaan, idealamppu syttyi. Varaston saisi helposti muokattua autotalliksi ja pankkiryöstötarinaan sopivaksi. Osa pakopelien viehätystä piilee kenties siinä, että lavastus, äänet ja valot vetäisevät pelaajan pelin tarinan maailmaan. –Me pyrimme siihen, että huoneessa on koko ajan hyvä flow. Vaikka pelissä yleensä tulee jossakin vaiheessa jumeja, emme halua, että se menee ärtymyksen puolelle. Ensimmäistä kertaa lomakylän kyljessä Tähän mennessä WayOut Himos on Eskelisen mukaan saanut hyvän vastaanoton. Todellinen tulikoe on kuitenkin vasta edessä, kun talvisesonki näyttää, miten peli uppoaa väkeen. –Tämä on meillekin vähän erilainen kokeilu. Emme ole aiemmin toimineet lomakeskuksen yhteydessä. Himoksella pakohuonepeliin voi osallistua kerralla kahdesta kymmeneen pelaajaa. Varsinaista ikärajaa pelille ei ole, mutta alle 15-vuotiaille suositellaan mukaan aikuista apuriksi. Pelaajien liikkeitä ja etenemistä seurataan koko pelin ajan katon rajassa olevan pienen kameran kautta. Jos aivot pelin aikana jumittuvat, pelaajat voivat pyytää vihjettä ja jos tunnelma alkaa ahdistaa, huoneesta pääsee pyytämällä ulos koska tahansa. Entä kuinka suuri osa pelaajista ehtii tunnin aikana ratkaista Jämsän pankkiryöstön mysteerin? –Noin puolet pääsee ajoissa pihalle.