Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Teollisuustonteissa on valinnanvaraa – Valtuuston tuore linjaus ei vielä ole näkynyt tonttien kysynnässä

Jämsän kaupunginvaltuusto päätti syyskuussa laskea teollisuustonttien rakentamisvelvollisuusprosenttia aiemmasta 20:stä viiteen prosenttiin. Päätöstä perusteltiin sillä, että alhaisempi prosentti madaltaa myös kynnystä teollisuustonttien rakentumiselle ja työpaikkojen syntymiselle. Teollisuustontteja on etenkin Myllymäessä, jonka kakkososasta ei ole saatu myytyä vielä yhtään tonttia. Muutamia tontteja on myös esimerkiksi Manulassa, Lukkoilassa ja Kilpakorvessa. –Ysitien varreltakin löytyy hyviä kohteita, kaupunkisuunnittelupäällikkö Kari Stenlund sanoo. Stenlundin mukaan tonteista tulee kyselyjä tasaisesti, vaikka varsinaista kauppaa ei vielä olekaan päästy tekemään. Valtuuston päätös ei ole saanut ainakaan vielä aikaan kysyntätulvaa. –Enemmänkin kiinnostusta on ollut muista kunnista, sillä onhan tuo viiden prosentin rakentamisvelvoite huomattavasti alle valtakunnan tason, joka on noin 30–50 prosenttia. Jämsän sijainti on hyvä ja huono Mikä sitten on, ettei kauppa käy? Onko ongelma esimerkiksi Myllymäen kohdalla vääränlainen sijainti? Stenlundin mielestä Myllymäki ei ole huono paikka. Alueen maaperän ansiosta rakentaminen on helppoa ja perustamiskustannukset jäävät pieniksi verrattuna moneen muuhun paikkaan. –Olemme täällä myös kohtuullisen hyvien liikenneyhteyksien päässä, mutta tietysti Jämsä on aina sen 60 kilometriä sivussa kasvukeskuksesta. Sijainnilla on varmasti merkitystä, Stenlund sanoo. Loppusuoralla oleva Jämsän taajamaosayleiskaava lisää valmistuessaan mahdollisuuksia asemakaavoittaa enemmän teollisuustontteja muun muassa Kilpakorpeen. Ysitien ja 24-tien risteyksen läheisyyteen on myös tulossa varaus logistiikka-alueelle. –Verkkokauppa kehittyy koko ajan, ja olisi huono juttu, jos emme varautuisi siihen mitenkään. Tämän tyylisiä logistiikkaan liittyviä alueita tarvitaan yhä enemmän. On maailman luokan toimijoita, jotka pyrkivät puolen tunnin toimitukseen siitä, kun tilaus on tehty. Ilman isompia keskittymiä sellaista ei pystytä toteuttamaan, eikä tuollaisia alueita löydä yhtäkkiä mistään, Stenlund sanoo. Markkinointi on yhteinen tehtävä Teollisuustonttien markkinointi on pääosin kunnan oman elinkeinoyhtiön toimien varassa. Stenlundin mielestä se kuuluu kuitenkin loppujen lopuksi kaikille kunnassa, olipa kyse kuntalaisista, päättäjistä tai viranhaltijoista. –Näitä asioita ei ratkaista yhdellä kampanjalla. Markkinointi on vuosien työ, jossa liikkeelle kannattaa lähteä positiivisen asenneilmapiirin ja myönteisen kuvan luomisesta. On tärkeää nähdä Jämsän hyvät puolet, eikä aina vain negatiivisia asioita. Se voi alkaa vaikuttamaan pitkällä aikavälillä.