Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Muuhun Suomeen verrattuna Jämsässä tankataan usein kohtuuhintaan – Bensa-asemien hinnat määräytyvät kilpailutilanteen perusteella – "Jos joku myy polttoaineita halvalla, on meidän muiden seurattava perässä"

Bensan ja dieselin hinnat ovat kivunneet viime vuosina tasaisesti ylöspäin. Varmasti moni autoilija harmittelee asemalle kaartaessaan kovia litrahintoja. Jämsäläinen Johan Porkkala pysähtyy tankkaamaan autoaan ABC-kylmäasemalle. Mies kertoo, ettei juuri vertaile asemien hintoja keskenään, vaan tankkaa silloin kun sille on tarvetta. –En ajele juuri turhaan, joten tankkaan sen mitä meneekin. Hinnathan tietysti vaihtelevat, mutta mielestäni Jämsässä hinnat ovat usein linjassaan ja olen huomannut, että täällä on monesti edullisempaa kuin esimerkiksi Jyväskylässä, hän kertoo. Jämsässä polttoaineet ovatkin Polttoaine.net- sivuston mukaan huokeampia kukkarolle kuin esimerkiksi suunnilleen samankokoisessa keskisuomalaisessa kaupungissa, Äänekoskella, tai Jyväskylässä keskimäärin. Muutama päivä sitten 95E10 hinta kieppui Jämsässä sivuston tietojen mukaan 1.537 eurossa ja dieselin 1.444 eurossa litralta. Äänekoskella ysivitosesta saa pulittaa hintavertailusivuston mukaan keskimäärin 1.586 ja dieselistä 1.549 euroa litralta. Sivuston tiedot perustuvat asiakkaiden ilmoittamiin tietoihin, eikä jokaiselta huoltoasemalta ole välttämättä ilmoitettu hintoja. Keskiviikkona Jämsän keskustan alueen huoltamoilla hinnat olivat kuitenkin sivuston hintatietoja korkeammalla. Ysivitosen litrahinnan keskiarvo oli 1.591 euroa ja dieselin 1.510 euroa. Koko maassa 95E10 keskihinta oli sivuston mukaan 1.615 euroa ja dieselin 1.534 euroa litralta. Kilpailutilanne vaikuttaa hintoihin Seppolan Auton toimitusjohtaja Jyrki Meronen kertoo Jämsän keskustan Teboil-aseman polttoaineiden hintojen muodostuvan öljy-yhtiön määrittelemien hintojen ja kilpailutilanteen mukaan. –Seuraamme tietysti kilpailutilannetta Jämsässä päivittäin. Öljy-yhtiö taas seuraa laajemmin hintakilpailua, Meronen kertoo. Huoltoasemat määrittelevät loppukädessä itse, millä hinnalla myyvät polttoaineen kuluttajalle. Periaatteessa hintoja voi nostaa loputtomasti, mutta koska kilpailua on, löytävät asiakkaat nopeasti edullisemman tankkauspisteen naapurista. –Jos joku asema myy halvalla polttoainetta, niin muiden on kyllä seurattava perässä. Nykyään polttoaineiden myynnissä joudutaan tyytymään erittäin pieniin katteisiin, ja polttoaine toimii lähinnä vain sisäänvetotuotteena, Neste Jämsän Portin toimitusjohtaja Matti Järvinen toteaa. Liikennepolttoaineiden verotusta on korotettu Suomessa tasaista tahtia. 15. lokakuuta verojen osuus litrasta ysivitosta oli Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilaston mukaan 63 prosenttia ja dieselistä 54 prosenttia. Polttonesteiden kuluttajahintoihin vaikuttavat verojen lisäksi useat muuttuvat tekijät kuten öljytuotteiden maailmanmarkkinahinnat, vuodenaikojen mukaan vaihteleva kysyntä ja valuuttakurssit. Dollarin vahvistuminen vähentää raakaöljyn hinnan laskun vaikutusta euroina mitattuna ja heikentyminen päinvastoin lisää sitä. –Raakaöljyn kallistuminen vaikuttaa luonnollisesti myös öljy-yhtiön myyntihintoihin, jotka taas vaikuttavat suoraan kuluttajahintoihin. Hintojen muodostuminen ei ole mitenkään mielivaltaista, Järvinen muistuttaa. Meronen kertoo, etteivät asiakkaat kommentoi polttoaineiden hintoja enää nykypäivänä samaan tapaan kuin ennen. –Aiemmin polttoaineiden hinnat olivat polttava puheenaihe, mutta nykyään palautetta tulee aika vähän. Yli kaksi euroa litralta olisi liikaa Vaikka toreilla ja kahvipöydissä keskustelu voi polttoaineiden hintojen noustessa äityä lupauksiin autoilun lopettamisesta, ei Järvinen usko kipurajan olevan vielä lähelläkään. –Etenkin pääkaupunkiseudun ja isojen kaupunkien ulkopuolella auto on monelle välttämättömyys. On se historiassakin nähty, että vaikka hinnat nousevat kovastikin, ei sillä ole juuri vaikutusta autoilun määrään. Jos raakaöljyn hinta ja polttoaineiden hinnat sen mukana pomppaavat jostain syystä pilviin, olisi syytä ehkä alkaa miettiä, voisiko verotusta siirtää johonkin muualle, Järvinen toteaa. Johan Porkkala ei osaa sanoa kipurajaa, jonka jälkeen hän ei enää autolla ajaisi. –Kaikki korotukset hintaan ovat tietysti liikaa. Markka-aikaan sanottiin, että sitten kun litrahinta on yli 10 markkaa, tulee tiellä vain tuttuja vastaan. Välillä sitä miettii, että menevätkö ne kaikki maksetut polttoaineverot siihen, mihin ne on tarkoitettukin. Keuruuntien kunnostamiseen ne eivät ainakaan ole menneet, mies toteaa. Jämsäläinen autoilija, Kari Jokinen, kertoo, ettei hän valitse asemaa hinnan perusteella. Hänen mielestään keskiviikkona bensan hinta oli Jämsässä hieman korkeammalla kuin yleisesti viime aikoina. –Kipuraja olisi varmaan kaksi euroa litralta. Sen jälkeen hinta voisi vaikuttaa ajamiseen, hän kertoo. Keskiviikkona Polttoaine.net -sivuston mukaan kalleinta ysivitosta tankattiin Polvijärvellä St1-asemalla, 1.709 euroa litralta ja kalleinta dieseliä Helsingissä Eläintarhan Nesteellä ja Mikkelissä Juvantien Nesteellä 1.599 euron litrahinnalla. Koko maassa 95E10 keskihinta oli sivuston mukaan 1.615 euroa ja dieselin 1.534 euroa litralta. Edullisimmin sivuston tietojen mukaan tiistaina ysivitosta sai Vantaan Myyrmäen Neste Oil Express-asemalta, 1.458 euroa litra, ja dieseliä Tampereen Teiskon Neste K-asemalta, 1.349 euroa litra. Keskiviikkona Jämsän keskustan alueen huoltamoista edullisimmin polttonesteitä pystyi tankkaamaan keskustan Teboililla, ysivitonen 1.539 euroa litralta ja diesel 1.479 euroa litralta. Kalleinta ysivitosta, 1.650 euroa litra, ja dieseliä, 1.555 euroa litra, oli tarjolla ABC-kylmäasemalla.