Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Eroon möhömahasta! 10 tapaa antaa kyytiä vatsarasvalle

Moni tahtoisi timmin vatsan ulkonäkösyistä, mutta ennen kaikkea vatsarasvan haitat liittyvät terveydellisiin seikkoihin, varoittelee Prevention -verkkolehti. Vatsarasva eli sisäelimiä ympäröivä viskeraalinen rasva on monin tavoin terveydelle haitallista. Se sekoittaa esimerkiksi kehon stressihormoni- ja insuliinituotantoa. Vatsarasva voi olla myös hoikan ihmisen riesa, mutta usein se kulkee käsikädessä ylipainon kanssa. Ylipaino puolestaan altistaa useille sairauksille, kuten kakkostyypin diabetekselle, korkeaan verenpaineeseen, korkeisiin kolesteroliarvoihin, sydänkohtaukseen, aivohalvaukseen, joihinkin syöpiin sekä jopa dementiaan. Erityisesti joillakin naisilla on geneettinen alttius, jossa rasvaa kertyy herkästi vatsaan - lantion ja reisien sijaan. Kertymiseen vaikuttavat myös elämäntavat, kuten jatkuva unenpuute ja stressaaminen. Näillä keinoilla voit taistella ongelmaa vastaan: Harjoita kestävyysliikuntaa Liikutko tarpeeksi? Aerobinen eli kestävyysliikunta on tärkeä ase vatsarasvan kertymistä vastaan. Vuonna 2011 tehdyn American Journal of Physiology -tiedejulkaisun julkaisemassa tutkimuksessa vahvistui, että lenkkeily kannattaa. Säännölliset, viikoittaiset 20 kilometrin juoksumatkat vähensivät tutkittujen vatsarasvan määrää. Ui, juokse, pyöräile - lajeja on monia, joten valinnanvaran ei pitäisi loppua kesken. Muista myös säännöllinen lihaskuntoharjoittelu. Kävele päivittäin Kävelyllä et korvaa viikon liikuntakertoja, mutta voit saada ehkäistyä ylipainoa ja vatsarasvan kertymistä. Kävely on erityisen tärkeää, jos teet toimistotyötä. The Journal of Exercise Nutrition & Biochemistry -tiedejulkaisun tutkimuksessa huomattiin, että kävelyllä saatiin viskeraalisen rasvan määrää kuriin. Tutkitut kävelivät 50-70 minuuttia kolmena päivänä 12 viikon ajan. Tutkimus tehtiin Koreassa vuonna 2014. Syö proteiinia Kreikkalaista jugurttia, kanaa ja kananmunia. Siinä muutama proteiinipitoinen ruoka, jota kannattaa silloin tällöin syödä. Proteiini on paitsi hyväksi lihaskasvulle mutta myös pitää olon kylläisenä pidempään. The Journal of Nutrition -tiedejulkaisun vuoden 2009 tutkimuksessa vertailtiin proteiini- ja hiilihydraattipainotteisten ruokavalioiden eroa. Havaittiin, että proteiinia syöneet pudottivat painoa ja saivat vähennettyä vatsarasvan määrää enemmän kuin verrokkiryhmä. Valitse rasvat oikein Viskeraaliselle rasvalle altistavat erityisesti tyydyttyneet rasvahapot, kerrotaan vuoden 2014 ruotsalaistutkimuksessa. Tutkimuksessa kaksi ryhmää soivat viikon ajan aterioita. Toinen koeryhmä söi aterioita tyydyttyneitä rasvoja sisältävän palmuöljyn kera ja toinen tyydyttymätöntä rasvaa sisältävän auringonkukkaöljyn kanssa. Ensimmäinen ryhmä kerrytti enemmän viskeraalista rasvaa, jälkimmäinen enemmän lihaksia ja vähemmän rasvaa. Vältä stressiä Stressi kohottaa elimistön kortisoliarvoja. Kortisolin on puolestaan havaittu kiihdyttävän näläntunnetta ja jopa altistavan vatsarasvalle, kerrotaan Obesity-lehden tutkimuksessa vuodelta 2010. Stressiä voi vähentää erilaisilla menetelmillä ja rentouttavilla harrastuksilla. Kokeile joogaa, lue kirjaa tai mene kuumaan kylpyyn. Huolehdi unensaannista Jatkuvat alle viiden tunnin yöunet kasvattavat vatsarasvan määrää, kerrotaan yhdysvaltalaisen Wake Forestin yliopiston tutkimuksessa. Brittitutkijat puolestaan havaitsivat, että noin viisi tuntia tai vähemmän nukkuneet söivät 385 kilokaloria päivässä enemmän kuin ne, jotka nukkuivat päivässä seitsemästä kahteentoista tuntia. Tutkijat uskovat tulosten johtuvan siitä, että univaje kasvattaa näläntunnetta vahvistavien hormonien, kuten greliinien tuotantoa. Vastaavasti kylläisyydestä kertovaa hormonia, kuten leptiiniä, erittyy vähemmän. Syö paljon kuituja Kuituja kehiin! Obesity-tiedejulkaisun vuoden 2012 tutkimuksen mukaan kuituja ruokavalioonsa lisänneet henkilöt menettivät vatsarasvastaan neljä prosenttia viidessä vuodessa. Tutkitut lisäsivät ruokavalioonsa päivässä 10 grammaa kuituja. Kuidut edistävät ruuansulatusta sekä lisäävät kylläisyyden tunnetta. Kuituja saa esimerkiksi palkokasveista, marjoista, siemenistä ja täysjyvätuotteista. Kokeile paastoa Paastot ovat kasvattaneet suosiotaan ja myös tutkijat ovat alkaneet tutkia niiden vaikutusta entistä enemmän. Yhdysvaltalaisen Illinoisin yliopiston tekemässä tutkimuksessa tutkijat vertailivat kahta ryhmää. Toinen ryhmä laihdutti perinteiseen tyyliin syöden joka päivä rajoitetun määrän kaloreita. Toinen ryhmä söi välillä enemmän mutta paastosi sitten. Lopputulos oli, että tavat olivat painonpudotuksen kannalta yhtä tehokkaita. Unohda limpparit ja naposteltavat Jos haluat pitää vatsarasvan ja ylipainon kurissa, selvää on, että kalorin saanti pitää saada vähentymään. Aloita naposteltavista. Unohda myös sokeriset juomat, kuten limpparit. Sokeriset juomat ovatkin varsin petollisia. Vaikka ne itsessään sisältävät kaloreita, ne myös saavat ahmimishimon valloilleen. Kun korkkaat limun, pian tekee jo mieli noutopitsaa. Katkaise kierre jo alkuunsa! Kokkaa itse Vatsarasvaa voi vähentää kokkaamalla paljon itse ja tekemällä hyviä ruokavalintoja, kerrotaan Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity -tiedejulkaisun viime vuonna tekemässä tutkimuksessa. Tutkijat kävivät läpi yli 11 000 miehen ja naisen tiedot. He havaitsivat, että vähintään viisi kotiateriaa viikossa syöneet tutkitut olivat 24 prosentin todennäköisyydellä vähemmän alttiita liikakiloille kuin ne jotka söivät kotiruokaa vain kolmesti viikossa. Selitys on, että kotona kokkailevat liikkuvat todennäköisesti enemmän sekä hyödyntävät raaka-aineina kasviksia ja hedelmiä. Lähde: Prevention