Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Fiksuja hankkeita

Ei ole yhden käden sormilla laskettavissa nettisivustot, joista olen innostunut ne löydettyäni, mutta tietoa kaivellessani pettynyt pahasti. Matkailu- ja markkinointisivustot on tehty hankerahoilla ja hankkeen päätyttyä ne ovat jääneet nettiin ilman ylläpitoa. En ymmärrä hankemaailmaa, ainakaan suurinta osaa siitä. Ymmärrän, kun hankkeilla toteutetaan jotain konkreettista, mutten ymmärrä sitä, että hankkeita toteutetaan vain sen takia, että yksi ihminen saa siitä vuodeksi tekemistä. ”Hankkeissa se raha pyörii”, kuulin tuttuni suusta, hän oli innoissaan keksimässä erilaisia hankeideoita. Olen myös kävellyt retkeilyreittiä, joka on tehty hankerahalla. Pusikoituneen reitin ylläpidosta ei hankkeen aikana vissiin puhuttu, reitti rakenteineen vaipui unholaan. Tästä pitäisi päästä eroon; rahat täytyisi käyttää fiksusti ja sitouttaa hankkeiden varoista osa ylläpitoon. Isojärvi-Himos reitti on loistava idea! Keski-Suomen ely-keskuksen edustaja kertoi heillä olevan rahaa retkeilyreittihankkeisiin, kun vaan kunnat hakisi niitä. Kannattaisi äkkiä tehdä selvitys reittiä varten. Viikko sitten luennoin luontokeskus Haltiassa luontomatkailuseminaarissa. Minulta kysyttiin sanottavaa reittihankkeiden vetäjille. Kysymys oli helppo. Retkeilyreittien toivotaan työllistävän alueen yrittäjiä ja tuovan verorahoja kunnalle. Kehotin ottamaan yrittäjät ja muut käyttäjäryhmät mukaan jo reitin ja rakenteiden suunnitteluun. Hankemaailmassa on paljon asiantuntijoita, mutta vähän käytännön tietäjiä. Rakenteissa laahataan menneessä, eikä mietitä todellista käyttöä. Perinteinen nuotiokehä yhdellä ritilällä on yrittäjän näkökulmasta hankala. Laavu on hyvä ainoastaan nukkumiseen. Pieniltä kuulostavia asioita, mutta käytännössä isoja. Luennon vastaanotto oli hyvä, Helsingin päässä puheeni otettiin tosissaan. Luin tuoreita matkailutilastoja. Kotimaanmatkailu on selvästi kasvanut ja ulkolaisten yöpymiset vähentyneet. Näinä ympäristöahdistuksen aikoina kannattaisi matkailumarkkinoinnin kohderyhmiä miettiä. Tulevien vuosien tilastot tulee olemaan ihan toista luokkaa. Milleniaalit jo valitsevat kohteensa ympäristö edellä ja he ovat kasvamassa meidän etelään lentävien moukkien ohi matkailijaryhmänä. "En ymmärrä…hankemaailmaa, ainakaan…suurinta osaa siitä."