Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Jos vain ihan silmällinen zetaa

Nyt sen saa vihdoin tunnustaa. Minä tykkään nukkumisesta. Ja niin kauniista unista, että jo unta nähdessään sitä hykertelee kertovansa sen aamulla jollekin. Niitä unia ei kyllä koskaan jälkikäteen muista. Mutta hurraa. Nukkuminen on viimein kaikessa trendikkyydessään ohittanut konmarit ja atkinsonit, hiljaisuuden retriitit ja pt-buumit. Tutkimuksetkin sen todistavat, että ihmisen elämänlaatu on pitkälti kiinni unen laadusta ja määrästä. Ehkä me aikuisetkin nyt alamme ymmärtää sen, minkä vauvat ja useimmat eläimet ovat tienneet aina: Kun nukuttaa, pitää mennä nukkumaan. Hyvistä yöunista on tullut yksi elämänhallinnan ja menestyksen mittareista. Uni on jo niin arvostettua, että sitä suositellaan nautittavaksi pieninä annoksina myös keskellä päivää. Uusin innovaatio ovat ohjatut ja maksulliset päikkärikurssit. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensin kotikonsteja. Torkuissa on tärkeää, että ne eivät häiritse kanssaihmisiä. Vuorovaikutteisessa torkkutekniikassa hymyilet ja olet olevinasi aktiivinen kuuntelija. Eli sanot ”ymhym” ja ”niinjoo” oikeassa kohdassa. Oman kokemukseni mukaan tämä menee täydestä noin vartin verran. Torkkupaikka pitää valita huolella. Mikään ei ole nolompaa kuin pudota tuolilta tai putkahtaa paikalle kalpeana ja takkutukkaisena tunnin vessareissulta. Jos on olemassa vaara, että nokoset lipsahtavat yliajalle, kannattaa varmistaa palauttava tankkaus lataamalla kahvinkeitin etukäteen. Unikiukkuhan, iski se sitten mennessä tai tullessa, on nälkäkiukun jälkeen ehkä maailman vaarallisin asia. Tutkimukset ovat täynnä fiinejä tiedetermejä, mutta vapaasti suomennettuna jatkuvasti liian vähän nukkuvasta ihmisestä tulee tyhmä, lihava, kiukkuinen ja sekava krapulaveikko. Tätähän me emme toivo kenellekään. Niinpä ihan omaksi ilokseni ja välttääkseni maksulliset nokoset listasin kolme asiaa, joista on ollut apua itselleni ja toivottavasti nyt myös teille. Kohta yksi: Kun alkaa väsyttää, mene nukkumaan. Muista sulkea silmät vasta sängyssä, ettet nukahda jo matkalla. Näinkin on tiettävästi tapahtunut. Kohta kaksi: Nukahda ja yritä nähdä kauniita unia. Kohta kolme: Herää ja nouse vasta, kun huvittaa. Kolmoskohta on vaikein toteuttaa, mutta siihen auttaa niksi nimeltä torkutus. Annan tästä kunnian kaikille meille naisille, sillä kukapa muu keksisi laittaa kellon soimaan vähän aikaisemmin, jotta voi nukkua vähän pidempään. ”Muista sulkea silmät vasta sängyssä, ettet nukahda jo matkalla.”