Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Haluatko elää pidempään? Syö enemmän näitä viittä ruokaa

Et voi päättää, kauanko elät, mutta voit vaikuttaa siihen elämäntavoillasi ja -valinnoillasi. Yksi helpoimmista tavoista on vaikuttaa siihen mitä syö, kirjoittaa Prevention -verkkolehti. Tutkimuksissa on saatu näyttöä, että jotkut ruuat vähentävät kroonisia sairauksia ja siten pidentävät elinajanodotetta. Näitä viittä ruokaa kannattaa syödä enemmän. Rasvainen kala Moni tietää, että kala on hyväksi aivoille. Tutkimukset osoittavat, että kalan sisältämät karotenoidit suojaavat neurologisilta sairauksilta. Lisäksi tuoreen tutkimuksen mukaan lohen, tonnikalan ja sardiinien omega-3-rasvahapot voivat pidentää ikää. Tutkimuksessa käytiin läpi yli 2600 yhdysvaltalaisen tiedot. Massachusettsin osavaltiossa sijaitsevan Tuftsin yliopiston tutkijat havaitsivat, että ne, joiden veressä oli enemmän omega-3-rasvahappoa olivat vähemmän alttiita esimerkiksi vanhuuden kognitiivisille ongelmille ja kroonisille sairauksille, kuten sydän- ja verisuonitaudeille sekä syövälle. Tutkimus julkaistiin BMJ-tiedejulkaisussa. Pähkinät Lempivälipala voi pidentää ikää. Kaksi suurta tutkimusta Harvardista todistivat, että mitä enemmän ihminen söi pähkinöitä sitä pienempi hänen riskinsä oli kuolla nuorena. Pähkinöiden syöjät kuolivat syöpään jopa 20 prosenttia epätodennäköisemmin kuin ne, jotka eivät niitä syöneet. Pähkinä onkin melkoinen terveyspommi. Tutkijoiden mukaan siinä on runsaasti ravintoaineita, jotka edistävät sydämen terveyttä sekä ehkäisevät tulehduksia. Hyviin ravintoaineisiin lukeutuvat kuidut, tyydyttymättömät rasvahapot, E-vitamiini, kalsium, folaatti, magnesium ja antioksidantit, kuten karotenoidit ja flavonoidit. Täysjyvätuotteet Joko olet luopunut valkoisista vehnähötöistä ja alkanut syödä kunnon täysjyvätuotteita? Monet tutkimukset ovat osoittaneet niiden terveellisyyden puolesta. Tiedejulkaisu JAMA Internal Medicinen tutkimuksen mukaan yksi annos kokojyväruokaa korreloi viisi prosenttia alhaisemman yleisen kuolinriskin ja yhdeksän prosenttia alhaisemman sydäntautikuolemariskin kanssa. Tutkijat uskovat, että kokojyvätuotteiden sisältämät kuidut, B-vitamiinit, E-vitamiinit ja magnesium selittävät asiaa. Tulinen ruoka Älä arastele tulista ruokaa! Tutkimusten mukaan se nimittäin pitää sinut terveempänä pidempään. Kiinalaistutkimuksessa todettiin, että kuudesta seitsemään päivää viikossa tulista ruokaa syöneillä oli 14 prosenttia pienempi yleinen kuolinriski kuin niillä, jotka söivät tulista ruokaa vain kerran tai vähemmän viikossa. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 450 000 miestä tai naista. Terveysvaikutusta selittää kapsaisiini, joka antaa esimerkiksi chilipaprikalle sen tulisuuden. Se toimii antioksidanttina, ehkäisee tulehdusta, parantaa verensokeriarvoja sekä voi ehkäistä syöpää ja liikalihavuutta. Haluatko vahvistaa terveyshyötyjä vielä lisää? No, rupea sitten absolutistiksi. Tutkijat havaitsivat, että pidempi elinajanodote oli erityisesti niillä tulisen ruuan ystävillä, jotka pitäytyivät alkoholista. Merilevä Sushin syömiseen on nyt hyvä syy. Tutkijat ovat nimittäin todenneet, että merilevä voi ehkäistä syöpää. Teoriaa puoltaa myös se, että japanilaisten elinajanodote on yksi maailman pisimpiä. Merilevän lisäksi ruokavaliossa kannattaa suosia kalaa ja vihanneksia. Lähde: Prevention