Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Patalahden liittymien kehittämiseksi on tehty viisi vuotta sitten suunnitelma – Toteuttamiseen ei ole rahaa

Patalahden Jämsän puoleisessa liittymässä oli tiistaina kahden henkilöauton välinen kolari. Viime kevättalvena samassa paikassa tapahtui kuolonkolari. Liittymän vaarallisuus on havaittu jo vuosia sitten. Patalahdentien kummankin liittymän kehittämiseksi valmistui tammikuussa 2013 ideasuunnitelma, mutta se ei ole johtanut konkreettisiin toimenpiteisiin. Tehty selvitys on osa Ysitien kehittämissuunnitelmaa välillä Jyväskylä–Jämsä. Keski-Suomen ely-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen liikennejärjestelmäyksikön vs. yksikön päällikkö Minna Immonen kommentoi, että tavoitetilanteessa Patalahden kohdalla tasoliittymät on korvattu eritasoliittymällä. –Tämä on kuitenkin pidemmän tähtäimen ratkaisu, rahoitusta Ysitien parantamiseksi tavoitetilanteen mukaiseksi ei valtiolla tuolle kohtaa ole, Immonen kommentoi. Tavoitetilanteessa liikenneasemalle ajettaisiin Jämsästä päin tultaessa suoraa ramppia pitkin, poistuminen tapahtuisi Himoksen puoleisesta liittymästä, joka olisi eritasoliittymä. Ideasuunnitelman mukaan tähän tilanteeseen päästäisiin noin vuonna 2030. Laaditussa ideasuunnitelmassa on tutkittu myös nykyisten tasoliittymien parantamista. Yksi vaihtoehto voisi olla nopeusrajoituksen alentaminen, mutta sellaista ei olla Patalahden kohdalla tekemässä. Nopeusrajoitus on kyseisellä Ysitien tieosuudella 80 kilometriä tunnissa. Muun muassa nämä asiat on nostettu suunnitelmassa esiin Ideasuunnitelmassa on Jämsän puoleisen liittymän ongelmista todettu muun muassa näin: "Oikeaan kääntyminen päätieltä helppoa, mutta hidastava auto haittaa päätien liikennettä ja aiheuttaa peräänajoriskin ja riskin aloittaa ohitus liittymäalueella, jolloin myös sekä vakavan kohtaamisonnettomuuden että vakavan risteämisonnettomuuden riski kasvaa." "Liittyvästä suunnasta vasemmalle kääntyminen on vaikeaa, koska liikenne on vilkasta, auto huonossa kulmassa päätiehen nähden, rekoista ja kuorma- ja pakettiautoista vaikea tehdä havaintoja oikealle, kun takaseinä peittää näkyvyyden." Lisäksi on kiinnitetty huomiota siihen, ettei liittymässä ole liikenteenjakajaa eikä kääntymiskaistaa oikealle. Ongelmien ja niiden seurausten yhteenvedossa kirjataan Jämsän puoleisesta liittymästä näin: "Liittymästä vasemmalle kääntyville toimivuus alkaa olla puutteellinen ja liittyjät ottavat riskejä, joiden seurauksena voi olla risteämisonnettomuus tai väistävän auton suistuminen." "Valtatieltä oikealle kääntyviltä puuttuu kääntymiskaista, rekka peittää takaa tulevat suoraan ajavat autot, ja jos vilkkua näyttävän rekan edestä lähtee vasempaan kääntyjä liikkeelle, seuraa vakava onnettomuus." "Päätieltä oikeaan kääntyvät hidastavat päätien liikennettä ja lisäävät peräänajoriskiä." "Varsinaisen liittymän havaittavuus on heikko, kun kääntymiskaistoja ei ole." EDIT 7.11. klo 13.00: Lisätty tieto siitä, että nopeusrajoitusta ei alenneta.