Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kuntosaliharjoittelu kannattaa aloittaa maltillisesti – Näillä kuudella liikkeellä pääset alkuun tai saat vaihtelua treeniin

Omasta kehostaan kannattaa pitää kokonaisvaltaisesti huolta. Lihaskuntoharjoittelua suositellaan tehtäväksi vähintään kaksi kertaa viikossa terveyden edistämiseksi. Kuntosaliharjoittelu kannattaa aloittaa maltillisesti. Parhaiten alkuun pääsee ammattilaisen opastuksella, jotta treenaaminen on myös turvallista ja tehokasta. –Alkuun kannattaa aloittaa ihan rauhallisesti. Vaikka intoa riittäisi käydä salilla kuudesti viikossa, kannattaa malttaa mielensä, jotta into tekemiseen säilyy. Yksikin kerta on alkuun parempi kuin ei mitään, Kuntokeskus Karbonin yrittäjä Juuso Ala-Haavisto kertoo. Lihaskuntoharjoittelusta on hyötyä kaikenikäisille. Vaikka puutarhassa haravointi ja puiden teko on hyvää arkiliikuntaa, tulisi kehoa kuormittaa säännöllisesti vähän rankemmin. –Täytyy muistaa, että tekemisen pitää olla myös hauskaa. Vaihtoehtoja liikkeisiin on valtavasti, joten samoja liikkeitä ei tarvitse eikä kannatakaan toistaa kerrasta toiseen. Parhaat liikkeet ovat kuitenkin niitä, jotka tulevat tehtyä. Kontrolloituja liikkeitä Ala-Haavisto kokosi Jämsän Seudun lukijoille kuusi hyvää liikettä, jotka sopivat niin aloittelevan harrastajan kuin kokeneemmankin kuntosalikävijän kokeiltavaksi. Liikkeet kuvissa näyttää kuntosaliharrastaja Erkka Temonen. –Toistomäärä ei oikeastaan ole edes niin merkityksellinen. Enemmän on väliä sillä kuinka kauan aikaa liikkeen tekemiseen käyttää. Tee kontrolloituja liikkeitä. Etenkin liikkeen negatiivinen vaihe kannattaa tehdä hitaasti, jotta lihakseen saa kunnolla tuntumaa. Painojen kanssa ei kannata ahnehtia, jotta tekniikka ei kärsi. Pystyprässi. Kehittää etureisiä ja pakaroita Alasveto. Kehittää selän lihaksia Vaakaveto. Kehittää yläselän lihaksia, korjaa ryhtiä Vipunostot sivulle ja eteen käsipainoilla. Kehittää olkapäitä Rintapunnerrus laitteessa. Kehittää rintalihaksia Vatsarutistus Kinesis-laitteella ja Bosu-pallolla. Kehittää vatsalihaksia