Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

"Paljon oli asioita, jotka ontuivat" – Pispalan rivitalopalo toi esiin puutteita kriisien hoitamisessa

Pispalan rivitalopalon aiheuttaman kriisin hoitaminen ei sujunut parhaalla mahdollisella tavalla. Puutteita oli niin viranomaisten kuin Punaisen Ristinkin toiminnassa. Tätä mieltä on Jämsän kaupungin asumisneuvoja Milja Laakso , joka on hoitanut kotinsa menettäneiden asioita alusta lähtien. Kriisin hoito saa häneltä yleisarvosanaksi 6–7. –Paljon oli asioita, jotka ontuivat. –Viranomaisilla ei ollut selkeää toimintamallia, mikä on kenenkin tehtävä. Palopaikalta pelastushenkilöstöltä tuli vielä hyvin informaatiota. Näki, että toiminta on heille osa työnkuvaa. Sen jälkeen tieto on ollut varsin rikkinäistä. Laakso havaitsi omakohtaisesti asiakkaiden asioita hoitaessaan, että häntä palloteltiin soittamaan paikasta toiseen, kun kriisiavun tarjoaminen ei tuntunut olevan kenenkään tehtävä. Isona puutteena Laakso pitää keskusteluavun puutetta. Sitä olisi pitänyt järjestää heti, mutta näin ei tapahtunut. –Palossa olleet ovat edelleen isossa kriisissä. Keskusteluavulle olisi vieläkin tarvetta ja sitä pitäisi tarjota suoraan kotinsa menettäneille. Hän muistuttaa, että kriisitilanteissa ihminen ei yleensä pysty hoitamaan itse asioitaan. Sen takia tarvitaan ulkopuolisia auttajia, jotka ohjaavat elämässä eteenpäin. Ensimmäiset asunnot olivat valmiina vuorokausi palon jälkeen Työ uusien kotien järjestämiseksi aloitettiin jo palopäivänä. Kahteen asuntoon kytkettiin saman tien sähköt ja Laakso alkoi selvitellä avustusjärjestöiltä apua kotien irtaimiston hankintaan. –Avitus ja Arvo lähtivät heti mukaan. Avitus perui seuraavalta päivältä kuljetustöitä ja Arvolla kartoitettiin vielä samana iltana varastossa valmiina olevaa avustustavaraa. Kahden ensimmäisen kalustetun asunnon avaimet saatiin luovutettua eteenpäin kahden aikaan keskiviikkona – vain vuorokausi palon jälkeen. Tällä hetkellä tulipalossa kotinsa menettäneiden tilanne on ulkoisten puitteiden osalta hyvä. –Kaikki, jotka ovat olleet minuun yhteydessä, ovat saaneet uuden asunnon. Tiedän, että muutkin asianosaiset ovat saaneet vuokra-asunnot. Jämsäläiset osallistuivat avustustalkoisiin innokkaasti Laakso iloitsee, että valtava määrä jämsäläisiä lähti nopeasti mukaan avustamaan palon uhreja. Lahjoituksena tuli jopa täysin uutta tavaraa, kuten tyynyjä, peittoja ja kahvinkeittimiä. Enää uusia lahjoituksia ei tarvita. Pispalan rivitalossa kotinsa menettäneiden lisäksi lahjoitustavaraa on tarvittu vanhusten palveluasunnoilla samalla viikolla tapahtuneen tulipalon uhreille. Lahjoitustavaran jakaminen ei kuitenkaan ole sujunut kaikilta osin ongelmitta. Laakso ihmettelee, ettei SPR:lle lahjoitettuja tavaroita saatu jaettua eteenpäin uhreille riittävän nopealla aikataululla. Nopean auttamisen edelle meni tavaroiden lajittelu ja niiden siirtäminen toiseen paikkaan. –Minun tietojeni mukaan kukaan palon uhreista ei hakenut tavaroita, kun SPR:n ovet olivat vihdoin avoinna. Monia asioita olimme ehtineet hankkia heille jo sitä ennen muuta kautta. Lisäksi on paljon pyydetty, että uhrit jaksaisivat itse aktivoitua ja lähteä hakemaan avustustavaroita. Avustus täytyy viedä kotiin asti. SPR:lle lahjoitetut tavarat on nyt siirretty kaupungin tiloihin, josta niitä saa joustavammin tarvitsijoille. Torstaina tavaramäärästä lähti ensimmäinen kuorma vanhusten palveluasunnossa kotinsa menettäneelle ikäihmiselle. Kuormaan kasattiin petivaatteita, pyyhkeitä, vilttiä ja monenlaista muuta. –Tarvetta tavaralle on oikeastaan koko ajan, joten kyllä lahjoitukset edelleen paikkansa löytävät. On ihanaa, että nyt on varasto, mistä voi tarvittaessa hakea. Asunto hätämäjoitusta varten Ongelmista huolimatta Laakso uskoo, että kaikki osapuolet ovat oppineet paljon kriisitilanteiden hoidosta parin viime viikon aikana. Seuraavalla kerralla asiat sujuvat jouhevammin, hän uskoo. Yksi konkreettinen edistysaskel on jo otettu. –Jatkossa pidämme yhtä kalustettua vuokra-asuntoa jatkuvasti tyhjillään, valmiina hätämajoitukseen.