Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kouluttaja toivoo, että nuorelle jäisi liikenneturvallisuustunnista mieleen edes tämä: "Yksikin kilpailullinen liike arkiliikenteessä voi maksaa ihmishengen"

–Yksikin kilpailullinen liike arkiliikenteessä voi maksaa ihmishengen, liikenneturvallisuuskouluttaja Timo Dahl lukee valkokankaalle heijastetusta diasta. Joukko Paunun koulun 7.-luokkalaisia kuuntelee. Tiistain aikana kaikkiaan 300 koulun oppilasta osallistui yhden oppitunnin mittaiseen Turvassa Tiellä -liikenneturvallisuuskoulutukseen. Tarkoituksena on antaa nuorille keinoja selviytyä liikenteessä. Koulutus on osa kansallisen autourheiluliitto AKK-Motorsportin valtakunnallista liikenneturvallisuuskampanjaa. –Vauhdista saa nauttia, kunhan kytkintä nostetaan vain harrastamiseen ja kilpailemiseen tarkoitetuilla, suljetuilla teillä ja radoilla, Dahl jatkaa. Ajaessa puhelimen paikka on taskussa Millaisia syitä liikenneonnettomuuksien taustalta paljastuu? Dahlin kysymys saa 7.-luokkalaiset miettimään ja keskustelemaan. Hetken pohdinnan jälkeen oppilaat ehdottavat vastaukseksi puhelimen käyttöä. Dahl nyökkää. Koulutuksen materiaalien mukaan liikenteen vaaratilanteista noin 40 prosenttia on puhelimen käytön aiheuttamia ja nuorista, 15–19-vuotiaista kuljettajista lähes puolet on lukenut viestejä ajaessaan. Puhelimen lisäksi onnettomuuksien taustavaikuttajiksi nimetään asenteet, väärä tilannenopeus sekä turvavyön ja kypärän käyttämättä jättäminen. Myös päihteet puhututtavat. Joka kolmas rattijuopumustapauksessa loukkaantunut tai kuollut on 15–24-vuotias. Turvassa Tiellä -kampanja on vienyt liikenneturvallisuuskoulutuksia kouluille vuodesta 2013. Kampanjan kummeina toimii liuta nimekkäitä kotimaisia urheilijoita, muun muassa F1-kuljettaja Valtteri Bottas ja ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen . Marraskuun alussa kampanja palkittiin auto- ja liikennegaalassa vuoden 2018 liikennetekona. Paunun koululla puhunut kouluttaja Timo Dahl on ollut mukana toiminnassa alusta lähtien. Pelkästään tänä vuonna Dahl on laskelmiensa mukaan tavannut kouluvierailuilla 811 oppilasta ja kampanjaan liittyvissä tapahtumissa kaikkiaan yli 28 500 ihmistä. Jämsässä hän puhui yhdessä kouluttajakollega Tapio Leppämäen kanssa. Yleensä Dahl ja Leppämäki käyvätkin kouluilla puhumassa parivaljakkona. Asiat pysyvät mielenkiintoisempina, kun puhuja välillä vaihtuu, miehet toteavat. Koulutuksia he vetävät vapaaehtoisina. Nuoret kysyvät mopoilusta Paunun koulun auditoriossa puolestaan liikenneturvallion keskusteleva sävy. Dahl esittää nuorille kysymyksiä ja 7.-luokkalaiset vastailevat aktiivisesti. Välillä tilanne on koulutuksissa myös toisinpäin ja vuorostaan nuoret esittävät kysymyksiä. Niiden aiheet liittyvät nuorten arkeen liikenteessä. Erityisen usein esiin nousee mopojen virittäminen. Aihetta käsitellään myös koulutuksessa. Kuinka monella on mopo? Muutama nostaa kätensä. Onko mopo viritetty? Pälyileviä katseita. –Virittämisestä voi seurata kotiin vietäväksi iso lasku. Voi tulla sakot ja myös muutostyöt takaisin mopoksi maksavat, Dahl toteaa. Lisäksi virittämisestä voi seurata ajokielto. Koulutusmateriaalista selviää, että Suomessa joka viides mopo on viritetty. Kouluttajakaksikon toiveena on, että jokaiselle Paunun koulun nuorelle jäisi koulutuksesta mieleen edes yksi asia. –Olen aina sanonut, että jos yksikin lapsi saadaan tällä säästettyä, se on iso asia. Emme ole poliiseja vaan nuorten kavereita. Liikenneturvallisuus oli tiistaina esillä myös Vitikkalan koululla, kun vanhempainyhdistys jakoi paikalla heijastimia koululaisille. Mopo kannattaisi tarkistaa ja huoltaa talvikuntoon jo ennen varsinaista talven alkamista. Mopon renkaat tulee käydä läpi. Tarkista niiden kulumisaste ja ilmanpaineet. Tarkista ajoneuvon jarrujen kunto, valojen toiminta ja moottoriöljyn tilanne. Ajaessa tulee kiinnittää huomiota myös oikeaan tilannenopeuteen. Kun tien pinnat alkavat olla liukkaita, ajonopeutta pitää laskea alhaisemmaksi. Lähde: Tapio Leppämäki ja Timo Dahl