Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

OnniBus.comin toimitusjohtaja Lauri Helke ennustaa uuden palvelun liittävän joukkoliikenteen matkat yhteen

OnniBus.com on kasvanut seitsemässä vuodessa brändiksi, jolta kukaan suomalainen ei ole voinut välttyä. Yhtiö on mullistanut joukkoliikenteen mallin ja laskenut hintoja kautta linjan myös junaliikenteessä. OnniBus.comin toimitusjohtaja Lauri Helke ennustaa, että matkojen ostaminen ja alustat tulevat muuttumaan seuraavien vuosien aikana radikaalisti. Heinäkuussa voimaan astuneen uuden liikennepalvelulain ansiosta jokaisen palvelutuottajan on täytynyt avata oma rajapintansa myös muille käyttäjille. –Tulevaisuudessa myös liikennepalvelut ostetaan samaan tapaan kuin esimerkiksi hotelliyöt tällä hetkellä välityssivujen kautta. Kaikki matkat löytyvät samasta alustasta, eikä kukaan enää hanki matkoja suoraan matkanjärjestäjältä. Mukaan tulee varmasti jossain vaiheessa perinteisten kulkuneuvojen lisäksi myös esimerkiksi yhteiskäyttöautot, Helke summaa. Jämsän sijainti hyvä joukkoliikenteen vinkkelistä Länkipohjassa sijaitsevaa omakotitaloa parhaillaan puolisonsa kanssa remontoiva Helke näkee Jämsän tilanteen joukkoliikenteen osalta tulevaisuudessakin hyvänä, sillä sijainti 9- ja 24-tien solmukohdassa on erinomainen. –Jämsästä ja Jämsään tulee aina olemaan hyvät liikenneyhteydet. Tulevaisuuden malli voi toimia hyvin myös haja-asutusalueilla. –Tulevaisuuden malli ostaa palveluita tulee palvelemaan myös haja-asutusalueilla, koska palveluiden tavoitteena tulee varmasti olemaan matkaketjujen rakentaminen. Ehkäpä joskus samasta paikasta voi ostaa kyydin kimppataksiin, jolla matkata vaikka haja-asutusalueelta rautatieasemalle sekä junalipun ja siihen vielä jatkokuljetuksen. Lokakuussa OnniBus.com Oy vaihtoi omistajaa, kun Koiviston Auto -konserni osti koko yhtiön osakekannan. Helke jatkaa kuitenkin edelleen yhtiön toimitusjohtajana. –Kyllä siinä taisi mennä yhdellä jos toisellakin aamukahvit väärään kurkkuun uutista lukiessa. Tämä on meille kunnianosoitus, että Suomen suurin bussiyritys halusi meidät osakseen. Yhdenlainen Robin Hood -tarina Perustaessaan yhtiötä vuonna 2011 Pekka Mötön kanssa Helke tiesi konseptin iskevän juuri oikeaan paikkaan, mutta ihan näin suurta menestystarinaa hän ei uskonut heidän kirjoittavan. –Onhan OnniBusin matka sellainen Robin Hood -tarina. En ikinä alkuaikoina olisi voinut kuvitella, että Brian Souterin kaltainen miljonääri sijoittaisi yhtiöömme. Brändi on vahvistunut ja asiakas- sekä liikennöintimäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta. OnniBus.com kuljettaa vuosittain noin neljä miljoonaa matkustajaa. Se on noin puolet Suomen linja-autojen kaukoliikenteen matkustajamääristä. Tuoreen kaupan myötä reittiverkosto laajenee ja samalla Koiviston Auto saa vahvan brändin ja markkinointiosaamisen sekä vahvan digialustan. –Tämä on niin tuore asia, että vielä on kesken, miten reittiverkostoa yhdistellään. OnniBusin reittiverkosto yltää nyt Ivaloon ja Kilpisjärvelle saakka, Helke iloitsee. Menestyksekkään konseptin luoneen Helken ajatukset ovat jatkuvasti tulevassa. Myös muualla maailmalla linja-autot ovat haastaneet junat, mutta tällä hetkellä Suomi on edelläkävijänä liikenteen palveluiden tuottamisessa. Tulevaisuutta silmällä pitäen yhtiössä panostetaankin digitaalisen alustan kehittämiseen. Helkellä on kirkkaasti mielessään maali, jota kohti hän tähtää. –Haluamme tulla olemaan se palvelu, josta ihmiset matkansa hankkivat. Tavoitteena on olla jokaisen suomalaisen puhelimessa, hän toteaa.