Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Ensi vuoden alusta muuttuvat teiden talvikunnossapidon hoitoluokat tuovat helpotusta myös Jämsään – Destian työmaapäällikkö: "Paikallisesti suurin muutos tulee Jämsän ja Hallin väliselle osuudelle"

Kuluneella viikolla useampi ajoneuvo on ollut valtatie 24:llä ongelmissa Jämsän ja Kuhmoisten välisellä tieosuudella, ja tie on ollut poikki muun muassa ojaan suistumisten vuoksi. Vaikka 24 tie on ollut jäinen, ei se Destian työmaapäällikkö Jukka Järvenpään mukaan ole ollut erityisen liukas vaan tiellä on vallinnut aika normaali talvikeli. –Olosuhteet eivät ole olleet mitenkään erityisen haastavat tällä viikolla. Autoilijoiden kannattaisi ottaa kalenteri käteen ja todeta, että nythän on talvi, Järvenpää toteaa. Järvenpää kertoo, että tie ei ole ollut sula, mutta ei siitä huolimatta ainakaan mittaustulosten perusteella liian liukas. –Tieosuutta on hoidettu ihan kriteereiden mukaisesti. Kitka-arvot ovat olleet ihan hyvät eikä lämpötilamittausten puolestakaan ole ollut syytä huoleen. Keskiviikkoiltapäivään mennessä tietä ei ole koko viikon aikana suolattu, sillä pakkanen on ollut liian kireää. Edellinen suolaus tehtiin Järvenpään mukaan sunnuntaina. Lämpötilan laskiessa alle neljän asteen suolaa ei enää yleensä käytetä, sillä se ei enää tehokkaasti estä jään syntymistä. Lisäksi on vaarana, että suolalla sulanut vesi jäätyy uudestaan jopa normaalia liukkaammaksi. –Yleensä liukkaalla kelillä raskaat ajoneuvot jäävät jumiin mäkiin, mutta näiden tällä viikolla sattuneiden ulosajojen uskon johtuvan jostain muusta, Järvenpää toteaa. Hoitoluokat muuttuvat ensi vuoden alusta Liikennevirasto on uudistanut talvihoidon toimintalinjojaan, ja hoitoluokkia yhdistellään ja korotetaan 1. tammikuuta alkaen. Uudistus näkyy myös Jämsässä, mutta ei ehkä ihan niin dramaattisesti kuin olisi tarvetta. Valtatie 24 hoitoluokka paranee asteella, I-luokasta Is-luokkaan, samoin käy Jämsän ja Jämsänkosken välisille tieosuuksille kummallakin puolella jokea. –Vaikutus talvikunnossapitoon on kuitenkin hyvin marginaalinen. Käytännössä lähdemme hieman herkemmin auraamaan kuin aiemmin, mutta suolaus pysyy samalla tasolla, Järvenpää kertoo. Jämsä – Halli välille panostusta Eniten uudistus vaikuttaa talvikunnossapidon osalta paljon keskustelua herättäneelle Jämsän ja Hallin väliselle osuudelle, tielle 6031. Tien hoitoluokitus nousee II-luokasta uuteen 1c-luokkaan. Samoin käy Kuhmoisten ja Tampereen väliselle Tampereentielle. –Suurin muutos paikallisesti on tämä. Toimenpideaika lyhenee ja teitä aurataan herkemmin. Muutos vaikuttaa vain Jämsän ja Hallin välillä, ei Hallin ja Ysitien välillä, Järvenpää kertoo. Tilaa raskaalle liikenteelle risteysalueilla Säiliökuljetuksia ajavan Kuljetusliike Naarajärven toimitusjohtaja Erik Naarajärven mielestä 24-tie oli ihan hyvässä kunnossa ainakin alkuviikosta. –Talvella kuuluukin olla vähän liukasta. Pari kertaa ajelin tällä viikolla 24-tietä, ja olihan se jäässä, mutta silloin kitkaa kuitenkin löytyi, Naarajärvi kertoo. Naarajärven mukaan haastavimpia paikkoja raskaille kulkuneuvoille ovat risteysalueet. Etenkin silloin ajokeli on haastava, kun tielle on satanut hieman lunta, mutta sitä ei ole tarpeeksi aurattavaksi. –Lumi aiheuttaa hemmetin liukkaan jääkerroksen, eivätkä ajoneuvot pääse liikkeelle. Ei paikallaan tarvitse montaa sekuntia seisoa, kun renkaiden alle on lämmönvaihtelun seurauksena ilmestynyt jääläntit. Raskas ajoneuvo tarvitsisi risteyksissä tilaa päästäkseen liikkeelle. –Valitettavan usein risteyksistä lähdetään pieneen nousuun, vaikka mitään varsinaista mäkeä ei olisikaan. Kun auto ei lähde liikkeelle, pitäisi päästä peruuttamaan muutama kymmenen senttiä, mutta takana oleva auton puskuri on niin lähellä, ettei tilaa ole, Naarajärvi kertoo. Liikennevirasto määrittelee teiden hoidon palvelutason. Koska kaikkia teitä ei voida hoitaa kohtuullisin kustannuksin välittömästi, tiet on luokiteltu eri hoitoluokkiin. Hoitoluokkia yhtenäistetään ja korotetaan vuoden 2019 alusta lähtien noin 10 000 tiekilometrillä. Ensi vuoden lokakuusta lähtien urakoiden kilpailutuksen myötä liukkautta torjutaan ripeämmin ja auraus lähtee liikkeelle herkemmin alemmalla tieverkolla. Auraukset tullaan aloittamaan aiempaa pienemmillä lumimäärillä, sillä pyrkimyksenä on parantaa erityisesti aamuliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Riittävän aikaisin aloitettu auraus parantaa edellytyksiä tasaiseen ja ohueen polannepintaan. Liukkaudentorjunnassa otetaan kattavammin lisäkalustoa käyttöön poikkeavissa tilanteissa. Jämsän alueella hoitoluokat nousevat I-luokasta Is-luokkaan valtatie 24:llä, Jämsä–Jämsänkoski välillä teillä 6040 ja 56. II-luokasta Ic-luokkaan nousevat Jämsä–Halli 6031 tie sekä Kuhmoisten ja Tampereen välinen Tampereentie. Liikennevirasto